Volcán Osorno + Isla de Chiloé

12 november 2016 - Puerto Montt, Chili

Vrijdag was het tijd om er op uit te trekken om zoveel mogelijk dingen te doen in en om Puerto Montt. Te beginnen bij Volcán Osorno. Deze vulkaan is een prachtige stratovulkaan waarvan de top het gehele jaar door bedekt is door een ijslaag. Daarnaast is het een slapende vulkaan (laatste uitbarsting in 1869), waardoor hij uiterst geschikt is als ski-oort.

Ik kreeg de TomTom niet ingesteld dus ben ik met aanwijzingen van het dametje van het hotel richting vulkaan gereden. Eerst moest ik richting Puerto Varas en daarna Ensenada volgen. Helaas nam ik de verkeerde afslag en belande ik in Puerto Varas, wat net zo verschrikkelijk is als Puerto Montt. Uiteindelijk de weg gevraagd,met veel pijn en moeite omgekeerd, en de weg zonder verdere problemen weten te vervolgen.

Eenmaal boven aangekomen heb ik de eerste stoeltjeslift naar boven genomen (de 2e was in onderhoud) en ben ik naar beneden gelopen. Het uitzicht was schitterend! Die prachtige witte top achter je, uitkijkende over het meer Llanquihue en de vulkaan Calbuco.

De weg terug ging 2x zo snel en dat kwam niet alleen doordat ik de auto in zijn 3e kon zetten en verder alleen wat hoefde te remmen, maar vooral ook omdat ik de TomTom kon instellen op een adres. Ik ben overigens wel blij dat ik Duits begrijp...

uiteindelijk was ik rond half 4 weer terug bij het hotel. Snel naar het centrum gelopen voor wat drinken en om geld te pinnen en verder niet zo veel meer gedaan die avond.

===

Zaterdag (ik ben ondertussen alle dagen al kwijt) had ik een full-day tour geboekt naar het eiland Chiloé. Iedereen kon mij vertellen dat dit eiland heel anders is dan de rest van Chili en dat dit eigenlijk het meest authentieke is. Ik heb helaas geen tijd om het eiland écht te verkennen (hoewel dit in eerste instantie wel het plan was), dus moest ik het doen met 1 dag in een bus. Iets over 8 uur werd ik opgepikt door een klein busje die daarna met een noodvaart door de straten scheurde om nog 5 anderen op te halen. Geen gordels, mensen, ik was mijn leven niet zeker! Daarna moesten we overstappen op een touristenbusje waarmee we naar Chiloé reden. Met een pontje staken we het kanaal over om daarna de 3 belangrijkste stadjes van het eiland te bezoeken: Ancud, Castro en Dalcahue.

Maar eerst was het tijd voor een korte stop bij een ecologisch en mythisch parkje. We hadden een "gids"  maar deze las eigenlijk alle bordjes voor. Het enige voordeel was dat we weer op tijd bij de bus waren met zijn allen. Verder was het allemaal vrij simpel en kinderlijk opgezet, maar was het wel grappig.

Daarna door naar Ancud, de 2e stad van het eiland. Hier bezochten we kort Fuerte San Antonio, konden we wat lunchen en een marktje bezoeken.

Vervolgens door naar Castro, waar een deel van de huizen op palen boven het water is gebouwd. Dit heeft een simpele en slimme reden: op enig moment kwamen er wat armere mensen naar Castro, zij hadden echter geen geld om een heel stuk land te kopen. Maar: het water was van iedereen! Dus ze kochten een klein streepje land voor de voordeur en bouwden de rest van hun huis op palen boven het water. Tegenwoordig zijn het voornamelijk restaurantjes en hotels, maar het blijft een briljant idee.

Na Castro reden we door naar Dalcahue, een touristisch plaatsje dat ongeveer geheel bestaat uit winkeltjes en marktjes met handwerk, voornamelijk alles wat gebreid kan worden.

Dit was het laatste punt van de tour en daarna reden we met een rotvaart terug naar het pontje en door naar Puerto Montt. Ik had wel echt het idee dat die chauffeur graag naar huis wilde. Nu zijn de wegen wel geasfalteerd, maar het rijdt niet heel chill!

Morgen is de laatste dag hier in Puerto Montt en ga ik naar het nationaal park Alerce Andino hier in de buurt. Ik ga eens kijken of ik nu vloeiender de stad uit kom...

1. Margriet:
    13 november 2016
    Mooie foto's!!
  2. Ger Mulder:
    14 november 2016
    Hoe leuk is het om dit allemaal te lezen, ik hoop dat je je reisverslag steeds ververst. Ik kijk al uit naar het volgende deel.