Valpo en omstreken

23 november 2016 - Valparaíso, Chili

De avondwandeling van mijn familie naar het hostel was niet een erg groot succes, daar ik de volgende dag met een verkoudheid wakker werd. Echter, het was tijd om verder te reizen naar Valparaíso, dé havenstad van Chili.

Ik nam de bus rond half 12 en kwam rond 1 uur aan in Valparaíso. Vreemd was het dat er maar 1 taxi parkeerplaats was, ik had verwacht dat er meer taxi´s zouden zijn. Ik moest dus ook best een tijdje wachten voor er eentje vrij was die me naar het hostel kon brengen.

Het is hetzelfde hostel als waar ik de vorige keer verbleef dus ik wist wat ik kon verwachten (behalve dat het internet belabberd is). Die avond echter, stortte ik compleet in. Met een lichte verhoging en een stevige verkoudheid lag ik al vroeg in bed en die verhoging zette door in koorts gedurende de nacht. Ik heb dus ook bijna niet geslapen. Gelukkig zakte de koorts rond 1 uur weg en wist ik nog een paar hazenslaapjes te pakken.

===

Op maandag voelde ik me overigens nog steeds beroerd. Met veel pijn en moeite heb ik me uit bed gesleept omdat ik op z´n minst een kop thee moest drinken (ik durfde het nog niet aan om wat te eten, ookal moest dat eigenlijk wel) en ben daarna gelijk weer terug in bed gekropen. Gelukkig heeft de thee z´n werk gedaan en kon ik weer redelijk normaal ademen. Nog een paar uur geslapen en toen besloten om toch maar écht op te staan. En ik kan je vertellen dat een lekkere douche ook meehelpt!

Die dag naar Paseo 21 de Mayo gelopen en op de terugweg gestopt bij de Starbucks voor een kop thee en een broodje kip. En toen begon de klim naar boven. Ik heb een aardige omweg gemaakt maar ben uiteindelijk toch in het hostel aangekomen.

===

Dinsdag eerst langs de post gegaan en toen de metro genomen naar Viña del Mar. Het metrostation bevindt zich midden in een winkelcentrum, dus hier even langs de apotheek/drogist gegaan, aangezien ik mij herinnerde dat ik 4 jaar terug een soort hooikoorts had en ik vermoedde dat dit nu weer kwam opzetten.

Dus met de metro naar Viña en daar een stukje gelopen naar het strand. En als je de golven hier ziet, dan weet je meteen waarom er niemand in de oceaan gaat zwemmen. Ik heb een tijdje in de zon en de schaduw gezeten en vond het toen wel weer genoeg, dus in etappes terug naar de  metro en terug naar Valparaíso.

===

Woensdag, de laatste dag hier, want morgenochtend heb ik een vroege bus naar Santiago om daar op het vliegtuig te stappen naar de woestijn. Dit was dus de laatste kans om het 3e huis van Pablo Neruda te bezoeken (en één van de redenen waarom ik Valpo nog eens aandeed). Vanmorgen bijtijds naar het busstation gewandeld en daar de bus naar Isla Negra gepakt. Goed 1,5 uur later kon ik uitstappen om er bij de ticketbalie achter te komen dat het zo ontzettende druk is dat er waarschijnlijk pas om 5 uur weer ruimte was in de tour (het was op dat moment 1 uur). Zwaar in dubio of ik 4 uur wilde wachten, met het oog op de busreis terug, kon de dame achter de balie mij vertellen dat er om 3 uur nog een plekje was voor de eenzame bezoeker. Hoera! En ja graag! 2 uur wachten is nog te overzien, zeker als je naar buiten stapt en het prachtige uitzicht te zien krijgt. Ik heb geloof ik nog nooit zo'n mooie kust gezien! Prachtige rotsformaties waar het water met veel geweld tegenaanslaat en waar je goed overheen kunt klouteren voor een mooi plekje om te zitten.

De huizen van Pablo Neruda (La Chascona in Santiago, La Sebastiana in Valpo en La Isla Negra in Isla Negra) hebben een heel bijzondere en karakteristieke bouw. Neruda hield ontzetten van de zee en van schepen en dat is overal duidelijk terug te zien. Zijn huizen lijken daarnaast uit losse delen te bestaan die tegen elkaar aan zijn geschoven; een soort allegaartje van vormen en grondstoffen.

Hoewel de meesten vinden dat La Isla Negra het mooiste huis van Neruda is, denk ik dat dat eerder komt door de prachtige ligging en het adembenemende uitzicht. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar La Sebastiana, omdat ik het gevoel heb dat daar iets meer samenhang in zit. Maar voor het uitzicht zou ik ook zeker dat stuk grond hebben gekocht in Isla Negra (en er dan een ander huis hebben neergezet).