Chalkida

22 mei 2023 - Chalcis, Griekenland

De laatste dag in Evia. Vanuit Rovies rij ik terug naar het zuiden naar de hoofdstad van het eiland: Chalkida. Hier wordt het eiland met het vaste land verbonden door twee (zeer korte) bruggen. Het is er druk en chaotisch. Omdat ik mooi op tijd ben, besluit ik eerst een stop te maken in het Archeologisch Museum. Nu ik deze in Eretria niet heb bezocht, wilde ik hem hier alsnog aandoen. Er zijn 2 van dit soort musea in de stad, ik besluit naar de nieuwste te gaan. Deze bevindt zich in een oud monumentaal fabrieksgebouw welke gerenoveerd is voor het museum.

Niet alleen de collectie is interessant, ook het gebouw zelf en de vernieuwde onderdelen zijn een knap staaltje bouwkunst. De collectie vertelt uitgebreid de geschiedenis van de bevolking op Chalkida en hoe deze in de loop van de eeuwen is beïnvloed door de culturen in de regio. Zeer interessant.

Ik dacht mijn hotel goed te hebben uitgezocht door een stuk de stad al in te moeten rijden. Zo hoef ik de volgende dag niet eerst heel de stad door voor ik naar het vliegveld kan rijden. Helaas is het zaterdag en iedereen op weg. Mijn hotel ligt aan de doorgaande straat, op mogelijk het drukste kruispunt van de stad. Je kunt nergens meer parkeren en ik na 3 rondjes te hebben gekropen, heb ik uit wanhoop de auto geparkeerd aan de overkant van het water.

Het is 3 uur en ik heb wederom nog geen lunch kunnen eten, niet goed voor mijn gemoedstoestand. Snel rol ik met mijn koffer over de oude brug naar het hotel. Inchecken en terug de promenade op om wat te eten. De rest van de dag heb ik niets gedaan.

Zondag is de dag van vertrek. Ik pak mijn koffer in en check uit. Het is een goed uur rijden naar Athene en mijn vlucht gaat pas om half 6, dus ik besluit de ochtend door te brengen in het café om de hoek. Ik drink er 3 theetjes en eet een vroege lunch (pannenkoeken met fruit). Om 10 uur ben ik praktisch de enige in de zaak, maar vanaf half 12 zit de tent vol. Ik besluit mijn spullen te pakken en naar de auto te gaan. Deze staat aan de voet van een heuvel met daarop de ruïne van een kasteel.

Ik heb nog tijd, gooi mijn koffer vast in de auto en begin aan de korte klim naar boven. Het is bewolkt en gelukkig nog niet zo warm. Een kort rondje door de ruïne en een flitsbezoek aan het beeldenmuseum wat zich in 1 van de gebouwen heeft gevestigd. Hier is ook een erg leuk overzicht uitgeschreven van de ontwikkeling van het alfabet door de eeuwen heen.

Terug naar beneden, de auto in en snel Chalkida uit!

Het is de dag van de verkiezingen en de tolwegen zijn gratis, dat scheelt weer. Onderweg nog even tanken, want de auto moet vol ingeleverd worden. Hij is overigens ontzettend smerig. De regenbui na mijn eerste stoffige rit heeft het alleen maar erger gemaakt, want blijkbaar komt het weer hier uit Noord-Afrika en brengt het Saharazand met zich mee.

Ik word met de shuttlebus terug naar het vliegveld gebracht waar ik ontdek dat mijn vlucht een uur vertraagd is. En ik was al zo mooi ruim op tijd, dus het wordt een lange zit. Gelukkig zijn er genoeg cafétjes en boekwinkels, dus op de valreep nog een boek gekocht. Tja, je moet wat als de 2 die je mee hebt genomen uit zijn...

Tijdens het wachten checkte ik het nieuws en ontdekte ik dat ook het treinverkeer in Nederland ontregeld was. Toen ook nog mijn handbagage werd ingecheckt, werd het toch wel een erg stressvolle reis. Gelukkig kwam de bagage vrij vlot op de band én lag de band recht tegenover de ingang naar het station, waardoor ik toch nog een beetje op tijd (lees: voor middernacht) thuis was.

Evia is een prachtig en divers eiland met ontzettend vriendelijke en behulpzame mensen. Zeker een aanrader! Ik heb nu zeker ook zin om nog meer van Griekenland te zien in de toekomst.