Terug naar huis

10 augustus 2022 - Dordrecht, Nederland

Maandag vlogen we vanaf Guadeloupe terug naar Sint Maarten om nog een dagje door te brengen voor onze vlucht terug naar huis.

Alles ging vrij makkelijk en snel en we waren eerder bij het hotel in Philipsburg dan we hadden verwacht. Dus we hadden de hele middag om de hoofdstad van het Nederlandse deel te verkennen. Nu is daar niet al te veel aan: het is tenslotte een aanlegplaats voor de grote cruiseschepen. De Voorstraat (Frontstreet) is aan beide kanten vol met juweliers en kleding- en souvenirshops. Hier de laatste souvenirs ingekocht en onze overgebleven dollars voor een groot deel opgemaakt.

Aan het eind van de middag nog een uurtje een bedje gehuurd en even in de zee gezwommen (dat badpak is zijn geld waard!). Daarna wat gegeten met uitzicht op de baai.

De koffers weer omgepakt en lekker naar bed, zonder de wekker te zetten, want onze vlucht gaat pas om 2 uur 's middags.

Dinsdag hebben we aan het strand ontbeten en hard gegoogeld naar de vlaggen die aan de wand hingen in het café (Twente, een Deense provincie, Puerto Rico, Brazilië en anderen). Verder nog de Boardwalk uitgewandeld langs het strand en toen terug naar het hotel, de rest van de koffers gepakt, uitgecheckt en met de taxi naar het vliegveld.

Onze vlucht maakte eerst een tussenstop op Trinidad en Tobago, waar de doorreizende passagiers niet van boord mochten tijdens het tanken in verband met de nog erg strikte gezondheidsregels van het eiland. In eerste plaats mocht er überhaupt nog niet uitgestapt worden, omdat de cabine eerst nog gedesinfecteerd moest worden (hebben wij niets van gemerkt achterin overigens). Toen waren de passagiers voor Trinidad uitgestapt en moest er gekwartet worden met de koffers in de bagagebakken om te checken dat er geen bagage was achtergebleven. De crew werd gewisseld en wij moesten in totaal een goede 2 uur in het vliegtuig blijven zitten, terwijl de airco het niet meer deed en het steeds benauwder en warmer werd aan boord.

Nadat de nieuwe passagiers hun plek hadden gevonden, begon de volgende 9 uur van onze reis terug naar Schiphol. Daar ging alles overigens vlekkeloos. Koffers net op de band toen we aan kwamen lopen (door de gangen met clusters van achtergebleven koffers) en 3 kwartier na landen stonden we buiten en was het tijd voor een theetje voor we met de trein terug naar Dordt reisden.

Deze vakantie samenvattend: hoogtepunt was zeker Saba, een prachtig eiland waar ik graag nog een keer naar terug wil (met het vliegtuig!). Guadeloupe was, ondanks de regen die roet in het eten gooide, ook een mooie plek die ik nog een keer écht wil ontdekken met al haar eilandjes. Sint Eustatius viel tegen, deels doordat er zoveel dicht was, maar ook omdat er gewoon niet al te veel te doen was. Sint Maarten kende ik al redelijk en zal voor mij behalve uitvalsbasis voor Saba (en bezoek aan Eline) niet meer hoog op de lijst staan.

1. Ravi:
    10 augustus 2022
    Erg mooie foto's en veel gezien! Leuke reis en welkom thuis bepje 🤗
  2. Winny:
    10 augustus 2022
    Welkom thuis! Fijn dat het merendeel van de eilanden de moeite waard is gebleken! Het was leuk om je blogs te lezen en al doende een beetje mee te reizen.