Gernika-Lumo

16 juni 2017 - Gernika-Lumo, Spanje

Onze laatste stop was midden in Baskenland in het plaatsje Gernika-Lumo. Op zichzelf is het niet echt een mooie stad met weinig karakter, maar geschiedenis heeft het zeker. In 1937 is deze plaats namelijk met een oefenbombardement van de Duitsers en Italianen compleet platgegooid. Picasso heeft er zelfs een heel bekend schilderij van gemaakt.

We hebben dan ook niet veel in Gernika gedaan behalve gegeten en geslapen (de mevrouw in het hotel was echt superaardig!). En ik heb verwoedde pogingen gedaan om enige structuur en/of grammatica te ontdekken in het Baskisch, zonder veel succes.

Daarom zijn we op woensdag naar San Juan de Gaztelugatxe. Dit is een kerkje bovenop een rotseiland waar je via een Chinese Muur-achtige trap komt. Eerst moet je wel nog een aardig stukje naar deze trap lopen en in zijn geheel was het een redelijke uitputtingsslag. Het kerkje is overigens niet zo interessant (behalve het touwtje waarmee je de klok kunt laten luiden), maar het uitzicht en de locatie in zijn geheel is prachtig, zeker een aanrader!

Na deze work-out besloten we maar gelijk terug te rijden en niet onderweg nog te stoppen op andere plaatsjes en strandjes.

De dag erna zijn we met de bus (op aanraden van de mevrouw in het hotel; we wilden eerst met de trein) naar Bilbao gereden. De bus deed er goed 3 kwartier over en zette ons midden in de stad af. We hebben de wandelroute uit de Lonely Planet gids gedaan, welke onder andere langs het Guggenheim museum leidde (niet naar binnen geweest). Daarna zijn we nog even door de oude binnenstad gelopen, maar alles was inmiddels dicht want het was 2 uur...natuurlijk!

En toen zat de vakantie er weer op en waren we weer op weg naar huis.