Barcelona

6 juni 2017 - Barcelona, Spanje

En zo kwamen we aan in Barcelona. De eerste ervaring die wij hadden was de pre-spits en dat zette gelijk de toon, want Barcelona is druk druk druk!

We hadden vooraf een parkeerplek in een garage gereserveerd, zodat we ons in ieder geval niet druk hoefden te maken over het vinden van een parkeerplaatsje en dat was maar goed ook. Van de parkeergarage naar het hostel was het ruim een kwartier lopen. Opzich niet erg, maar we waren nog niet helemaal gewend aan de soort warmte die er in een grote stad altijd hangt dus het was niet heel erg prettig om onze weg te vinden.

We waren vrij vroeg en besloten die avond naar de Magische Fontein te gaan. Dat was een aardige tippel vanaf het hostel, maar we hadden de tijd want het zou pas om half 10 beginnen. Onderweg hebben we wat gegeten en zijn we bovenop de tot winkelcentrum omgetoverde stierenvechtarena geweest voor een mooi uitzicht over Plaça Catalunya. In de metro een 10-ritten kaart gekocht en onze weg vervolgd naar de Fontein. Het was ondertussen al aardig druk geworden en uiteindelijk (met moeie beentjes en zere voetjes, nu al!) hebben we een plekje gevonden op de trap om te wachten tot het zou beginnen.

De show zou een uur duren, maar wij zijn na zo`n 20 minuten terug gegaan. Het was opzich wel mooi, maar om er nu een uur naar te gaan staan kijken is wat overdreven. Het is eigenlijk een beetje zoals de show die je in de efteling ook hebt, maar dan net eventjes anders.

Op zaterdag zijn we naar het Operahuis Gran Teatre del Liceu geweest voor een rondleiding. Prachtig gebouw met 5 ringen balkons in de zaal. Het gebouw heeft een tumulteuze geschiedenis waarin de zaal tot 2 keer toe is afgebrand en er 1 keer een bom van het bovenste balkon naar beneden is gegooid. De zaal is dus niet het origineel, maar wél een mooie replica.

Zondag hebben we een rustdag ingelast, omdat ik de man met de hamer ben tegengekomen in de vorm van een verstuikte enkel. Op last van Dokter Dylan moest ik niet al te veel doen. En dat heb ik uiteraard soort van niet helemaal opgevolgd.

Die avond zijn we naar Casa Batlló geweest. Hier hadden we van tevoren al kaartjes voor gekocht ivm de rij. Casa Batlló is ontworpen door Gaudí en gebouwd aan de hand van een klei-model welke hij zelf had gemaakt. Zo zie je maar weer dat je als kunstenaar niet zo gebonden bent aan bouwvoorschriften. Het appartementencomplex is een bizarre combinatie van kleuren, vormen en materialen en voelt inderdaad meer als een kunstwerk dan een plek waar je kunt wonen. Het lijkt me ook bijzonder moeilijk om meubels te vinden die er in zouden passen (daar had Gaudí gelukkig ook aan gedacht: hij ontwierp stoelen en tafels voor in het gebouw). Ik vond vooral het trappenhuis erg mooi.

Maandag hebben wij ons begeven naar de Sagrada Familia. Ook daar hadden wij vooraf kaartjes voor gekocht en dat was maar goed ook! De kathedraal is momenteel in renovatie waardoor er van de buitenkant niet zo heel veel te zien is. Dat was wel jammer. Binnen werd ik betoverd door het prachtige glas-in-lood wat de enorme ruimte vulde met kleur. Helaas hadden we geen kaartjes waarin de torens zaten inbegrepen dus die hebben we moeten overslaan.

Daarna de metro genomen naar Castell de Montjuïc bovenop een heuvel. Het eerste deel hebben we omhoog gelopen op zoek naar de kabelbaan. Daarna de rest van de weg (eerst naar beneden en toen weer helemaal omhoog...echt handig) met de lift naar boven. Daar aangekomen goed een uur over het terrein van het kasteel gedoold. Supermooi uitzicht over de haven en een super plek om vliegtuigen te spotten welke aan komen vliegen om te landen op het vliegveld.

De heuvel naar beneden afgelopen en de metro naar het strand gepakt. Want dat moest toch écht even! Lekker gegeten in een superdrukke strandtent en daarna weer even met de voetjes in de zee. Heerlijk die afkoeling, want mijn voetjes en enkel deden nog steeds zeer met lopen.

In het restaurant had ik nog opgezocht of er een boekwinkel in de buurt van het hotel was welke nog open zou zijn en dat zou het geval zijn, maar eenmaal daar aangekomen (en later op weg naar het hotel) bleek dat alle winkels dicht zijn op maandag. BALEN!

(Gelukkig heb ik vandaag wel op weg naar de auto nog een stofje gescoord in een stoffenwinkel, ookal had ik Dylan beloofd "alleen even snel naar binnen te rennen"..oeps!)

1. Margriet van Beek:
    6 juni 2017
    Jullie hebben mooie dingen gezien