Jaca

10 juni 2017 - Jaca, Spanje

We hebben Barcelona overleefd en vervolgen de reis naar Jaca, een klein plaatsje wat in de winter vooral ook een ski-gebied is en verder op de route ligt van de Camino de Santiago de Compostela.

Op dag 1 besloten wij naar het fort in het midden van de stad te gaan. En aangezien hier alles standaard tussen 1 en 3/4 dicht is, moesten we een uurtje zien te doden. Het fort is gebouwd door de Spanjaarden om zich te verdedigen tegen de Fransen (we zitten hier net over de grens), maar uiteindelijk is het enkel gebruikt door de Fránsen om zich tegen de Spanjaarden te verdedigen. Dit kwam omdat de Fransen onder leiding van Napoleon vrij mochten doorlopen op weg naar Portugal. Echter zijn er toen een paar blijven hangen in Jaca die er tijdens de onafhankelijkheidsoorlog uit gejaagd moesten worden. De ironie!

Toen, op dag 2, zijn we het dorpje uitgereden op weg naar een oud klooster: el Monasterio de San Juan de la Peña. Dit is een klooster welke gebouwd is in de rotsen. Uiteindelijk stelde het niet zo heel erg veel voor, het waren vooral een aantal grote lege ruimtes.

Toen was het vrijdag en was het tijd om door te rijden naar Santillana del Mar. Onderweg ging het motorolie-lampje knipperen, dus hup bijgevuld, maar hij ging niet uit. In het boekje opgezocht: bleek dat de motorolie in zijn geheel vervangen moest worden. Tja, daar hadden we even geen mogelijkheid toe, dus doorgereden naar Santillana want dat kon nog wel volgens het boekje. Bij het hotelletje gevraagd naar een garage en deze zat op 5 minuutjes rijden. Dan moet je natuurlijk maar hopen dat ze gelijk tijd hebben, maar ze hebben ons er tussendoor gefietst. Uiteindelijk moest de olie helemaal nog niet vervangen worden, maar de Italianen doen er een waarschuwingslampje bij in plaats van gewoon alleen een melding op de display. Want waarom zou je geen paniek zaaien als het wel kan?! De monteur heeft enkel de computer gereset en toen was het lampje weer uit. Dit heeft hem wel een goed uur gekost om uit te zoeken...dat dan weer wel.

Enfin, ik heb mijn Spaanse vertaalkunsten kunnen oefenen (vaktaal...weer een skill erbij!) en de auto is "gefixt"!

1. Margriet van Beek:
    10 juni 2017