Pucón

18 november 2016 - Pucón, Chili

Waar was ik gebleven? ohja, dinsdag. Het werd inderdaad ook lekker weer in de middag. Ik had gezien dat ze bij de tourist agency van het hostel ook paragliden aanboden, dus ben 's middags daarheen gelopen om te regelen voor woensdag, want dan zou het sowieso heel de dag mooi weer zijn (en warm). Maar helaas helaas, het is nog geen zomer en paragliden deden ze alleen in de zomer, vanaf december dus. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat ik de verkeerde periode heb gekozen om naar Chili te gaan. Slim om net buiten het seizoen te gaan als het nog rustig, relatief goedkoop en het lekkere weer er aan begint te komen, maar niet zo handig dat er blijkbaar niets te doen is buiten het hoogseizoen... Achja!

De rest van de dag dus ook niet zo veel meer gedaan. Ik was van plan met de auto naar Caburgua te rijden, een klein plaatsje aan het meer Caburgua, en onderweg hier en daar te stoppen. Het was een route die ik bij tourist organisaties had gezien en die gemakkelijk zelf te rijden is. Scheelt weer geld en je kunt het lekker op je eigen tempo doen. Maar dat plan had ik dus maar verplaatst naar woensdag.

Ik heb wel nog mijn bustickets van en naar Valparaíso gekocht, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik op tijd op het vliegveld ben volgende week donderdag.

===

En toen was het woensdag. 's Ochtends lekker rustig aan gedaan en toen om een uur of 1 de auto gepakt en naar Caburgua gereden. Daar het strand bezocht. Heerlijk rustig strand aan het meer, omringd door prachtige groene bergen.

Na het strand teruggereden en onderweg gestopt bij Los Ojos de Caburgua, een aantal watervallen die uitkomen in een lagune. De weg er heen was ongeveer net zo goed als de weg naar Fuerte Bulnes, maar ik had nu een beetje ervaring dus het ging vrij gesmeerd.

Via een andere ingang was er een grote groep aziaten aangekomen, dus om hen te vermijden pakte ik een andere route in het parkje, wat langs het riviertje liep met een paar prachtige uitkijkpuntjes. Daarna me naar de watervallen begeven en man, was dat mooi! De lagune is een heldere kleur blauw waar 4 kletterende watervallen op uit komen.

Ik heb ruim een uur rondgewandeld over de paden rond de rivier en de watervallen en ben daarna terug gereden naar het hostel.

In eerste instantie was ik van plan buiten de deur te eten, aangezien ik alles heb opgemaakt wat ik mee had en ik niks mee wilde nemen op het vliegtuig, maar er zijn hier 2 Canadezen die te veel rijst met groente en vlees hadden gemaakt en ik mocht hun restje (een vol bord) opeten. Dus dat scheelt weer!

===

Donderdag, tijd om uit te checken me naar het vliegveld in Valdivia te begeven. Volgens google maps zou het ofwel 1,5 uur rijden zijn, ofwel 2,5 uur. Respectievelijk met en zonder tol. Ik besloot de TomTom te laten beslissen en boy was dat een foute keuze! Na een kwartiertje rijden stond er bovenaan de heuvel een bord met " fin de pavimiento". Goed een uur over grindweggetjes gereden, met de hoop dat na iedere "afslag" er een uitgestrekt stuk asfalt zou komen. Maar helaas. 2 keer false hoop gekregen voordat ik uiteindelijk toch weer op de snelweg uit kwam. Ovrigens wederom verkeerd gestuurd door de TomTom en uiteindelijk achter een meneer aangereden die me naar de goede oprit heeft gewezen. Van daar was het 100 km/h alsmaar rechtdoor rijden (én een tolpoortje).

Compleet bekaf, maar mooi op tijd aangekomen bij het vliegveld, waar ik de auto inleverde in incheckte. Dit is misschien wel het kleinste vliegveld wat ik tot nu toe heb gezien. De vlucht was met Sky airline (voorgaande vluchten waren met LATAM) en dat bleek een prijsvechter te zijn; geen thee voor mij, want ik ga er geen 3 euro voor betalen. Gelukkig duurde de vlucht maar een uurtje, dus dat was te overzien.

In Santiago een transfer geregeld. Moest erg lang wachten tot het busje een soort van vol was en daarna het chaotische verkeer van de binnenstad in. Uiteindelijk heeft het ruim een uur gekost eer ik in de buurt van mijn hostel werd afgedropt en daarna begon de zoektocht.

Het hostel is gelegen aan Plaza de Armas, het centrale plein in de stad, boven de gallerij met eettentjes en afhaalzaakjes. Het was even zoeken naar de voordeur, waarna ik met een ouderwetse lift (mét mannetje) naar de 6e verdieping werd gebracht. Hier ingecheckt en toen weer 2 verdiepingen gedaalt naar mijn kamer aan het eind van de gang.

Het is groot, hoog plafond, met een eigen badkamertje en een heerlijk groot bed. En het uitzicht! Pfoe! Hier kan ik mij wel 2 daagjes vermaken :)