City-girl

3 maart 2015 - San José, Costa Rica

Jawel jawel, weer een update!

In La Fortuna heeft het de helft van de tijd lekker geregend, dus ik heb niet bijzonder veel gedaan, buiten dat er ook niet bijzonder veel te doen was behalve raften en canopy-tours. Raften is niks voor mij, ik heb het niet voor niks niet gedaan in Turrialba (het mekka van het raften in Costa Rica schijnbaar).

Maar dat ziplinen moest er toch maar van komen. Ik heb het eigenlijk heel de reis uitgesteld, maar voelde me toch een beetje gedwongen het te doen aangezien het dé attractie is hier in Costa Rica. In Monteverde had ik ook de mogelijkheid en heb ik er even over nagedacht, maar de omschrijving (en dan voornamelijk de aangegeven snelheden) hadden me aardig afgeschrikt. Na kort overleg heb ik uiteindelijk besloten in La Fortuna toch maar aan de draden te gaan hangen.

Dus zondagochtend (écht last-minute) een tour genomen. We waren met 5 en het waren 9 of 10 lijnen, dus we gingen er aardig snel doorheen. Met goed een uur waren we dan ook weer terug. Misschien had ik een spectaculairdere tour moeten uitkiezen of misschien had het beter weer moeten zijn, maar ik vond het niet bijzonder fenomenaal. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want anders had ik thuis heel de tijd gedacht "had ik het tóch maar gedaan...", maar ik weet nu ook dat als ik ooit terugga dit niet op mijn prioriteitenlijstje staat.

En toen was het vandaag en was het tijd om te vertrekken. In eerste instantie dacht ik de bus van 12.45 te nemen naar San José. De rit zou 4.5 uur duren. Ik dacht dat dit een directo was, maar nee. De mevrouw bij de receptie van mijn hostel vertelde me dat het een colectivo was die er ruim 6 uur over deed!!!! Ik had ondertussen al goed 1.5 uur zitten wachten, omdat ik om 10 uur uitgecheckt moest zijn (anders moest ik een halve of hele dag extra betalen...) en ik had me voorgenomen om rond 11 uur ergens wat te gaan eten zodat ik niet met een lege maag die 4 uur uit moest zitten (de reis begon tenslotte rond lunchtijd).

Ik kreeg het advies een bus naar Ciudad Quesada (San Carlos) te nemen en daar over te stappen op een directo naar San José. Déze rit zou 4.5 uur duren. Dus ik naar het busstation om te kijken hoe laat die bus dan ging, gelukkig was het busstation 1 blok verderop, en zag dat de volgende bus om 11.30 ging. Dat werd geen lunch meer, maar ik zou dan wel wat in San Carlos eten terwijl ik wachtte op de bus naar San José.

De bus naar San Carlos, werd mij verteld, zou er 45 min - 1 uur over doen, hing een beetje van het verkeer af....nou, verdubbel dat maar! Het was dus goed 1 uur toen ik in San Carlos aankwam en ik verging zachtjes van de honger (ik had alleen een appel gegeten in de bus). Ik zag een restaurantje, maar besloot eerst eens te gaan bekijken wanneer de bus ging, zodat ik wist wat ik kon eten. Kom ik bij de balie, vertrekt de bus NU. Die gaat dus als hij vol is...wat een logica! Tja en als je mij zo kort geeft om een beslissing te nemen, dan zit ik dus in de bus. Zonder iets te hebben gegeten. Briljant, Fryke, ik ben zo trots op je!

Achja, uiteindelijk heb ik het overleefd. Ik heb zelfs de platte band 20 minuten voor San José overleefd en de daarbij komende wisseling van bus! Ik heb het overleefd om mijn koffer de bus in te slepen omdat er geen bagageruim was en ik heb de taxirit van het busstation naar mijn hotel overleefd.

Daarna wel snel ergens wat gaan eten (het was pas 5 uur, maar ik had sinds de appel van half 12 niks meer op). Nu ben ik op zoek naar een hotel in de buurt, want de nacht van 4 op 5 maart zitten ze hier vol, dus moet ik even wieberen. Ik heb 3 potentiële hotels gevonden, dus ik denk dat ik morgen maar eens langs ga.

Na bijna 8 weken in de natuur en kleine stadjes vind ik het heerlijk om weer in een grote stad te zijn. Ik houd ontzettend van de natuur en kleine dorpjes, maar ik ben toch een stadsmeisje.

1. Olaf:
    3 maart 2015
    Echt gaaf dat je als nog durfde te ziplinen ;)