Teatro Nacional

8 maart 2015 - San José, Costa Rica

San José. Tja, wat zal ik zeggen. Niet de mooiste stad en zeker ook niet de schoonste, maar het kan ermee door. Dinsdag zoals gezegd door de stad gewandeld, op zoek naar de uitgezochte hotels en touroperators. Geen van de touroperators gevonden, dus uiteindelijk maar mailtjes de deur uit gedaan. De hotels wel gevonden en een reservering gemaakt bij eentje 2 straten verderop.

Op woensdag, nadat ik van hotel gewisseld was, ging ik een beetje sightsee-en in het Teatro Nacional en oh my is het mooi! De buitenkant is in de Duitse stijl, weet even niet meer welke precies, maar dat hele robuuste, stevige (beetje lelijke). Dan binnen maken ze gebruik van 2 andere stijlen, de entree heeft er 1 en de foyer een andere (ik weet even niet meer welke). Anyway.  Er is best wel wat goud(verf) en marmer aanwezig, maar niet overweldigend. En het hele theater hangt vol met muurschilderingen en beelden van alle mogelijke artiesten uit alle mogelijke landen (maar voornamelijk Italië en Spanje).

De grote zaal is echt heel erg mooi. Ik wilde eigenlijk stiekem heel graag het podium oplopen, maar dat mocht niet helaas. Leuk feitje: de vloer kan omhoog gebracht worden tot podiumniveau. Dit wordt gedaan als er belangrijke gasten op bezoek komen en er een diner gegeven wordt (volgens mij werd het bij Obama gedaan). Dit is een origineel mechanisme uit 1890 toen het theater gebouwd werd en moet dus met de hand gedaan worden.

Ik kocht een kaartje voor een piano concert de volgende dag en heb verder niet echt veel gedaan geloof ik. Behalve wat correspondentie met de touroperators. Ik wilde een Bike en Train tour naar Cartago doen, maar die zou pas de 11e weer gaan (ik verlaat Costa Rica de 10e...da's weer jammer!). Dus die moest ik helaas laten gaan, maar ik kon natuurlijk wel gewoon zelf met de trein naar Cartago, dus dat zette ik op mijn planning. Daarnaast kreeg ik van een fietstour reactie terug dat ze de volgende dag om 7 uur 's avonds zouden verzamelen in Parque España en dat ik een fiets en helm mee moest nemen. Ik heb geen fiets hier natuurlijk, maar ik kon er één bij hen huren. Toppie! Ik vroeg me alleen af waarom we 's avonds gingen...

De volgende dag geld gehaald en op zoek gegaan naar de plaats waar ik de fiets kon huren. Beetje vaag en onduidelijk allemaal (adresgegevens hier zijn nou ook niet echt geniaal: 20 meter ten oosten van het gele huis, nog geen 50 meter van de noordwestelijke hoek van het park...juist). Maar uiteindelijk gevonden, dus dat zou vanavond geen probleem zijn.

Om 12 uur zou het piano concert beginnen dus ik ging nog snel een milkshake halen en toen op weg naar het theater. Het concert was helaas niet in de grote zaal, maar in de foyer op de 2e verdieping. Daar ligt trouwens een hele mooie vloer, maar om deze te beschermen hebben ze er vloerbedekking overheen gelegd, die wordt ook weggehaald bij officiële bezoeken.  Het duurde ongeveer een uurtje en was erg leuk om een keer mee te maken!

's Avonds vroeg gegeten zodat ik op tijd was om mijn fiets te huren en de tour te starten. Helaas kwam ik aan bij de 'office' en werd er niet open gedaan... Dus maar weer terug naar het hostel en ook deze tour voorbij laten gaan. Ik geloof dat de wereld mij hier niet op een fiets wil hebben. En misschien is dat maar beter ook.

Ik knip deze week even in tweeën want het werd wel errug lang!