Terceira... nog steeds

29 juli 2023 - Angra do Heroísmo, Portugal

Vrijdag was onze laatste dag op Terceira, want op zaterdag vertrekken we vroeg naar het volgende eiland Faial.

We stonden weer bijtijds op en maakten ons klaar om op pad te gaan. Eerst nog even langs een supermarkt voor wat proviand, want er ging gewandeld worden. We trokken de deur van het hotel open en stapten de regen in. 4 seizoenen in 1 dag wordt er gezegd over de Azoren, en die morgen hadden we de herfst. Even terug om een (regen)jas te pakken en daar gaan we.

De auto stond een stukje verderop geparkeerd op een gratis parkeerpark en eigenlijk was het best lekker die regen. Je wordt er wel erg nat van overigens...

De eerste stop was Misterios Negros, waar er een mooie wandeling van zo'n 5 km gemaakt kan worden. Met de hoop dat het op zou klaren, reden we terug naar het midden van het eiland. En warempel: we waren Angra nog niet uit of de regen begon op te houden en er brak zelfs een zonnetje door!

De wandeling ging door een prachtig bosrijk gebied, maar was op veel stukken best pittig met veel klim en klauterwerk en door de blubber. Nu dat de regen was weggetrokken, was het heerlijk weer voor deze inspanningen. Onderweg kwamen we een Spaans echtpaar tegen waar we af en toe een praatje mee hebben gemaakt.

Na een kort rustmoment in de auto, reden we een stukje terug naar Furnas do Enxofre, een klein gebied met zwavelgaten (lekker luchtje). Er zijn afgebakende paden aangelegd met een aantal uitzichtpunten. En ook hier waaide het stevig. Het was er aardig druk toen we aankwamen, maar toen we wegreden waren we ongeveer als laatste auto over.

De laatste stop was een bezoek aan een grote grot, de Algar do Carvão. Het leek alsof we achter de meute aanreden en iedereen dezelfde route aflegde die dag. Via een grote trap daalden we af in de grot, waar bovenin een opening naar buiten was en er hierdoor vegetatie op de rotswanden is gegroeid. In de grot zelf was het vochtig en koel, eigenlijk best lekker. Maar ook hier was het druk en het was lastig foto's te maken. Buiten dat waren we allebei redelijk op.

Dus hup de auto weer in en terug naar Angra om de auto in te leveren. We waren wat vroeg, maar de auto hadden we niet meer nodig. Terug in het hotel besloten we even wat rust te pakken en daarna naar het strandje te gaan om een ijsje te eten en even af te koelen in zee. Het water is hier zo koud. Ik ben niet verder dan mijn heupen de zee in gewandeld. Maar het was wel lekker.

Zaterdag was een vroege start. Onze taxichauffeur staat al vóór 8 uur op ons te wachten, dus we ontbijten wat, pakken de laatste dingen in en checken uit bij Casa dos Reis. Op het vliegveld staat een korte rij voor de check-in en dan op zoek naar de gate. Het is nog rustig bij onze gate, dus we scoren een plekje voor het raam. Ik haal een thee en dan kan het wachten beginnen.

Om half 9 is het boarden voor onze vlucht van kwart voor 9 nog niet begonnen, en veel activiteit bij de desk is er ook niet. Om 10 over half wordt er omgeroepen dat er vanwege het weer op Faial vertraging is voor onze vlucht. Over een half uur horen we meer. Hmm, we zouden om 10 uur de auto ophalen. Om 10 over 10 nieuwe omroep: vlucht vertraagd vanwege het weer op Faial, over een half uur hoort u meer. Autoverhuur gebeld: het wordt later, maar ik weet niet precies wanneer.

Uiteindelijk is het half 12 als onze vlucht definitief gecanceld wordt. We moeten allemaal terug naar beneden om de bagage op te halen en dan naar de informatiebalie. Gelukkig waren we één van de eersten beneden, dus terwijl Ravi in de rij bij de balie wacht, haal ik onze koffer van de band. Inmiddels is ons geduld aardig op de proef gesteld en we balen enorm dat we nu een dag minder op Faial hebben. (Flashbacks naar de Antillen vorig jaar). Het helpt ook niet mee dat vluchten van andere maatschappijen, of überhaupt vluchten die vanaf 12 uur vertrekken naar Faial, wél gewoon gaan. Pure pech lijkt het op, we zijn niet helemaal overtuigd van het slechte weer excuus.

We worden omgeboekt naar de volgende ochtend, krijgen een hele rits aan vouchers voor hotel, taxi en diner mee en worden terug naar Angra gebracht. We kunnen daar kiezen uit gelijk toegang tot een kamer zonder uitzicht, of wachten tot 4 uur voor een kamer met oceanview. Aangezien we allebei best wel moe zijn, besluiten we de kamer zonder uitzicht te nemen.

We dumpen onze spullen en lopen terug de stad in om wat te eten. Het hotel zit vrij ver buiten het centrum, dus er is niet heel veel in de buurt. Uiteindelijk stranden we bij een Japans restaurantje, waar we heerlijk hebben gegeten (en ik voor het eerst met stokjes!).

Het wordt deze dag gedwongen een rustdag en dat is ergens fijn, maar ook balen. Vandaag is uitgerekend de top niet geheel in wolken gehuld, een uitstapje daarheen zou dus perfect zijn geweest. Maar we hebben geen auto meer. Dus we brengen de rest van de middag op de kamer in de airco door en eten in de avond in het restaurant van het hotel.

Morgen nieuwe poging.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Winny:
    29 juli 2023
    Wat is het mooi groen daar! Maar ja, met die regen is dat ook logisch.
    Jammer van de gemiste dag op Faial, maar jullie instelling, er een rustdag van maken, is prima. Het is niet anders…