Sao Miguel - thee en warme bronnen

8 augustus 2023 - Ponta Delgada, Portugal

Maandag stond een drukke dag gepland. We zouden het oosten van het eiland gaan verkennen, te beginnen bij de theeplantage.

Sao Miguel heeft 2 theefabrieken, waarvan Gorreana de grootste en bekendste is. Het ligt op een klein halfuurtje rijden vanaf Ponta Delgada en we belandden precies aan het begin van een rondleiding. De gids vertelde over het gehele proces van het maken van de verschillende soorten thee en we liepen door de fabriek (verrassend klein) waar alle machines stonden. Het meeste stamt uit halverwege de vorige eeuw (het bedrijf is in 1883 opgericht), maar het doet het nog prima. Ze zijn inmiddels ook geheel overgestapt van kolen en hout op hydro- en zonne-energie.

Aan het eind was een grote winkel met alle thees die ze maken en natuurlijk allemaal snuisterijen. Wetende dat onze koffer al aardig vol en op gewicht zit, heb ik het bij 1 zak thee gehouden. (niet te vergeten dat ik ook nog een voorraadje heb staan wat ik van Karin heb gekregen....meerdere jaren geleden)

We liepen wederom voor de massa uit. Ik weet niet hoe we het doen, maar dat bevalt ons eigenlijk best prima. We vertrokken verder naar het centrum van het oostelijk deel waar de warmwaterbronnen zijn en ook hier zijn zwavelgaten te bezoeken. In Furnas zijn een aantal spa's waar je in de warm waterbron kunt poedelen, maar wij besloten naar een botanische tuin te gaan waar ze een enorme vijver hebben. Vol warm water. Kijk, daar wil ik best in zwemmen! Het water was soms zelfs een beetje té warm...

We hebben hier een tijdje rondgespetterd, waarna we een rondje door de tuin hebben gelopen. Deze was aardig groot en erg mooi. Maar we hadden helaas niet zoveel tijd als we zouden willen, want we hadden om 1 uur gereserveerd in een restaurant waar ze koken vanuit de hete aarde. We hadden gereserveerd voor een vegetarische bonenstoof en dat was me een partij lekker! Het was ook zoveel dat we een kleine portie mee naar huis konden nemen. En die heb ik 's avonds lekker opgesmikkeld.

Na het eten zijn we een stukje doorgelopen naar de zwavelgaten. Bizar, deze bevinden zich gewoon midden in de stad. Ze stomen ook een stuk meer dan op Terceira, en het zijn er ook een stuk meer. Mooi gezicht, maar we zijn niet al te lang gebleven.

In een toeristenblad had ik gelezen dat het plaatsje Nordeste één van de mooiste stadjes van het eiland was. Het zou er erg netjes zijn en de architectuur bijzonder, daarnaast zou er een mooie waterval in de buurt zijn. Ik wilde daar dus graag een kijkje nemen, maar het was wel, zoals de naam doet vermoeden, helemaal in het noordoosten van het eiland. Een flink stuk rijden dus.

Maar we hadden tijd, dus we gingen op pad. En kort samengevat: het is een mooi en leuk plaatsje, maar verder niet heel erg bijzonder. Eigenlijk was het zoals we hadden gedacht dat het overal zou zijn. Geen afgebladderde en vervallen huizen. Dus de lat ligt erg laag. Op de terugweg wilden we langs de waterval, maar het pad daarnaartoe was net een kwartiertje dichtgegaan. En vanaf de weg was het helaas niet te zien. Balen. Al met al dus een beetje voor niets helemaal dat eind gereden...

Rond 6 uur waren we terug in Ponta Delgada, en licht getraumatiseerd van het vinden van een parkeerplek de vorige dag, hadden we hoop dat het op maandag toch wel mee zou vallen met al die badgasten? Het was zo mogelijk erger! We hebben een kwartier rondgereden op zoek naar een plekje en toen we het net op wilden geven en gewoon maar in de rij langs de weg te gaan staan, zagen we een klein parkeerterreintje waar nog een paar plekjes waren. 10 minuten lopen vanaf het hostel, dat wel, maar we staan! Hierna hoeven we gelukkig niet meer in deze buurt te parkeren.

Dinsdag is onze laatste dag van deze vakantie. We moeten wisselen naar een ander hotel, waar we gelukkig om 10 uur al terecht komen. Dit is (helaas) wel midden in het centrum, wat niet goed is voor mijn zenuwen en humeur. Parkeren is hier nog erger dan op de vorige stek. Gelukkig heeft het hotel een eigen garage waar we de auto neer kunnen zetten.

We (ik) komen even bij in de hotelkamer en besluiten dan toch weer op pad te gaan. Bij de theefabriek waar we gisteren zijn geweest kun je heerlijk op het terras zitten met uitzicht op de theeplantage en de kust. Een prima plek om de laatste dag door te brengen met onbeperkt thee, veel smikkel en een boek. Rond 2 uur zijn we nog een korte wandeling door de plantage gaan maken, welke eindigde bij een watervalletje. Het was een fijne mix tussen in de brandende zon en verdekt onder de bomen.

De auto was inmiddels gloeiend heet geworden (het is sowieso een wat gammel wagentje voor mijn idee), wat we trotseerden om terug te rijden naar het hotel. De rest van de avond doen we rustig aan en gaan nog de stad in voor een hapje eten. Op de terugweg stoppen we voor een ijsje en lopen dan prompt de versiering van het White Ocean feest in. Dus even wat meer omweggetjes genomen voor de foto's en dan toch echt maar terug naar het hotel.

Morgen wordt een lange dag. Onze vlucht vertrekt om kwart voor 4, wat ons genoeg tijd geeft om ergens in de buurt te lunchen en dan de auto terug te brengen. We zullen rond middernacht pas weer thuis zijn. Pfoe!