Parque Nacional Machalilla

22 september 2019 - Ayampe, Ecuador

De tweede dag hier aan de kust heb ik in het Nationale Park Machalilla doorgebracht. Eerst met de bus naar Puerto López waar ik bij de supermarkt en een bakkerij veel te veel eten heb ingeslagen en dit de hele dag heb meegezeuld. Daarna een taxi genomen naar de ingang van het Aguas Blancas reservaat. Dit is een  kleine gemeenschap in de heuvels waar een museum is over de geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners van dit gebied.

Om er te komen moest je wel eerst 5 km afleggen. Ik koos voor de fiets (veel te klein) en daar ben ik achteraf heel blij om. Bij het museum kreeg je een gids toegewezen die je rondleidde langs de archeologische artefacten en daarna meenam naar de zwavel lagune. Het leek meer op een zwembadje met een spa eromheen gebouwd en het was er een drukte van jewelste. Ik heb het tafereel een poosje aangekeken en ben toen teruggelopen naar de fiets.

De terugweg begon ik net na het middaguur. Het is hier al die tijd bewolkt en wat frisjes geweest, maar op het moment dat ik op een fiets stap komt de zon ineens tevoorschijn. Fijn. Ik kwam dan ook redelijk uitgeput aan bij de ingang waar ik een mandarijn kreeg van de gids aldaar en een tijdje met hem heb zitten kletsen. Blijkbaar heeft hij zo'n 10-15 jaar lang heel veel Nederlanders begeleid in deze regio. Jullie krijgen dus allemaal de groetjes!

Toen ik weer bijgekomen was, heb ik een taxi genomen naar de ingang van Los Frailes, één van de vele stranden hier. De wandeling zou zo'n 3 km zijn en 2 uur duren. Kon nog net. Een pad door kreupelwoud leidde me naar een mooi uitkijkpunt over het stadje Machalilla en de zee. Daarna ging hij verder langs 3 strandjes voor hij bij het grote Los Frailes strand kwam. Daar mijn schoenen uit gedaan en langs de waterlijn naar de parkeerplaats gelopen.

Vanaf daar een tuktuk genomen naar de ingang en de bus terug naar Ayampe.

Vandaag reis ik terug naar Guayaquil, zodat ik morgen door kan naar Cuenca.

Het is hier heel de ochtend al aan het regenen, dus ik denk niet dat ik het lang ga rekken.

1. Diana:
    22 september 2019
    Lekker fietsen in het zonnetje 😜