Valparaíso

22 december 2012 - Santiago, Chili

HOLA

gisteren zijn we veilig weer bij mijn gastouders aangekomen. We werden om 1 uur ongeveer opgehaald bij het hostel in Valparaíso en zijn naar de bus terminal gebracht. Daar ging om 2 uur onze bus naar Santiago. We kwamen zo rond half 4 aan, zijn met de metro zo ver mogelijk doorgereden en daarna de bus gepakt. Eerst wilden we wachten op een taxi, maar die waren allemaal bezet en toen kwam de bus er ineens aan, dus geprobeerd in te stappen met koffers. En het lukte!

Valparaíso was erg leuk! We gingen wat drinken in een barretje die we in mijn gidsje vonden. Daar draaien ze nog muziek van vinyl platen, dus dat leek ons wel leuk. Daar wat gegeten en met de chef gekletst (die hoefde toen niet in de keuken te staan). Hij zei dat hij om een uur of half 4 een antitour zou doen (een stelletje ging mee en wij pasten daar ook nog wel bij als we wilden) Dus met zijn 5-en in de auto gepropt en 1,5 uur door Valparaíso gecrosst. Valparaíso is op heuvels gebouwd, dus rijden daar is een vak apart.
Ze doen hier aan hard-core inparkeren: achteruit fileparkeren op een helling van weet-ik-hoeveel graden. De hellingproef is hier ook vrij hard-core: bij het afrijden moeten ze op een steile helling de motor uitzetten, op de voetrem staan, motor aanzetten en wegrijden ZONDER ook maar een centimeter naar achteren te rollen, anders ben je gezakt.

Dinsdag naar Viña del Mar gegaan met de metro. Dat is de badplaats bij Valparaíso, wat rondgelopen. we vonden het niet bijzonder spectaculair, maar misschien was dat ook omdat het niet fantastisch zonnig weer was. Daarna de metro gepakt en gekeken waar we uitkwamen. We stapten uit bij een klein plaatsje: Quilpue. Klein rondje om het gemeentehuis gelopen en toen weer terug naar Valparaíso.

Woensdag was het aan het stortregenen. Een vrij onbekend fenomeen in december. We zijn door Valparaíso gelopen, naar het huis van Pablo Neruda gegaan en uiteindelijk verkleumd teruggegaan naar het hostel. De meeste dingen waren jammer genoeg dicht en gewoon gezellig door de stad wandelen is niet heel erg leuk in de regen.

Donderdag was het weer heerlijk weer. We zijn naar de haven gegaan en hebben daar een tourtje gedaan. Zeeleeuwen gezien, die wachten gewoon bij de vissersboten, want waarom zou je zelf gaan jagen. Naar een uitzichtpunt in de heuvels gegaan en daar een hele lekkere trui gekocht en een aquarelletje van Valparaíso. Ik wilde eerst iets van een foto of schilderijtje van Santiago, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat Valparaíso veel mooier is.
's Avonds wilde Anne nog even ergens wat drinken, dus dat gedaan en om half 12 gaan slapen.

Vrijdag (gisteren) spullen gepakt en lekker rustig aan gedaan tot de taxi ons kwam ophalen.
In Santiago spelletjes gespeeld en een soort van plan van aanpak bedacht voor deze week.

Ik zie dat iedereen het eind van de wereld heeft overleeft, dus dat was het weer voor vandaag.
Groetjes aan iedereen en alles!