Toerist in eigen land - Zwolle

9 mei 2024 - Zwolle, Nederland

Anderhalf jaar na Groningen gaat mijn hoofdstedenproject verder. Bijna beschamend dat ik afgelopen jaar geen hoofdstad van Nederland bezocht heb... Daarom nu wederom 2 tegelijk.

Allereerst gaat de reis naar Zwolle, een vestingstad en een Hanzestad. Het station is erg groot voor zo'n relatief kleine stad en het is duidelijk dat het stationsgebied recent een stevige renovatie heeft ondergaan. Mijn hotel bevindt zich net buiten het centrum in een oud huis. Hoge kamers, klassiek ingericht. Ik kan mijn koffertje er achterlaten (en mijn camera die leeg bleek te zijn) en vertrek richting het centrum.

Eerst maar eens wat eten onder de grote kerk. Ongeveer bij het eerste restaurantje wat ik tegenkom. Wat gelijk opvalt is dat Zwolle zo'n heerlijk knusse stad is. Met prachtige geveltjes en kleine straatjes. Misschien heeft het mooie weer er wat mee te maken, maar ik begin gelijk al een beetje van de stad te houden.

Na de lunch loop ik door naar Museum De Fundatie. Het is een bizar gebouw. In basis klassiek Romeins/Grieks, met een aantal grote zuilen voor de ingang. En dan bovenop een soort glinsterende ufo. De tentoonstelling is gedeeltelijk een greep uit de bestaande collectie en voor het grootste gedeelte een samenwerking met hedendaagse kunstenaars die een 'reactie' maken op stukken uit de collectie.

Terug naar de ufo. Want ook binnen het gebouw vind ik het niet van toegevoegde waarde. De ruimte is schaars ingericht, er zit een restaurant, maar de paar mensen die er rondlopen veroorzaken al zoveel galm dat ik er niet al te lang wil blijven hangen.

Na mijn bezoek dool ik wat door de straatjes van Zwolle, bezoek ik (hoe kan het ook anders) de grote boekwinkel en als laatste ook de Grote Kerk.

De volgende dag is mijn camera opgeladen, heb ik niet al te veel meer gepland en neem ik me voor om vooral lekker te slenteren en de straatjes en geveltjes vast te leggen. Jammer genoeg is het tot laat in de middag grijs en bewolkt. Dat weerhoudt mij er overigens niet van om gewoon stoïcijns de 236 treden van de Peperbus te beklimmen en te genieten van het uitzicht over Zwolle. En dan is dit de laatste keer dat ik het er over heb, maar als je dan zo over de stad uitkijkt, valt het Museum De Fundatie toch wel heel erg uit de toon...

Na de beklimming en het bezoek aan de bijbehorende kerk, geniet ik van een broodje bij de Gillende Keukenmeiden waarna ik dwars door de stad terugloop naar de Sassenpoort. Deze gaat pas om 1 uur open en wordt gerund door een paar pensionado's die er vooral ook heel veel lol in hebben. Van toegangspoort en verdedigingstoren van de stad, naar soort-van gevangenis en meest recent een archief, is de Sassenpoort een monument van de hoogste klasse.

Mijn niet logische route zet ik voort door gewoon weer helemaal terug te lopen en even een kop thee te drinken bij het plaatselijke kattencafé. Maar 'mijn' kat slaapt en mag ik dan niet aaien en de rest van de katten zijn verstopt of schieten voorbij, dus ik ben er snel uitgekeken.

Op de terugweg naar het hotel stop ik nog even bij de kringloopwinkel om de hoek en dan is ook deze dag weer voorbij.

Jouw reactie