Toerist in eigen land - Zuid-Limburg

19 december 2021 - Schin Op Geul, Nederland

Het plan voor december 2021 was in eerste instantie een week naar Zwitserland met de trein, maar helaas gooide omikron roet in het eten en moesten we de boel omgooien naar een ander "berg"gebied: Zuid-Limburg. We vonden een leuk appartementje in het pittoreske Schin op Geul en stapten op de trein.

Na een kleine wereldreis van 3 uur bevonden wij ons in het heuvellandschap rondom de Geul, de stroom die een aantal maanden geleden nog volledig buiten zijn oevers trad. Die dag hebben we niet al te veel meer gedaan. Vooral een beetje bijkomen van de afgelopen hectische weken.

Op maandag hadden we weer frisse moed. We trokken de wandelschoenen aan en gingen op pad richting Valkenburg. Er lopen een groot aantal wandelroutes door het gebied en Valkenburg is niet zo gek ver weg. Bovendien werd er volop reclame gemaakt voor de kerstmarkten en -sculpturen in de diverse grotten van de stad.

De wandeling ging niet zonder slag op stoot, niet op de laatste plaats doordat het de dagen daarvoor aardig geregend had en de paden voornamelijk blubber waren. Toen we Valkenburg eenmaal bereikt hadden was de prioriteit dan ook om gelijk ergens neer te ploffen voor een kop thee. We kochten ondertussen kaartjes voor de kerstmarkt in de Gemeentegrot en gingen weer op pad.

Kerststad Valkenburg viel ons erg tegen. De kerstmarkt in de Gemeentegrot stelde niet al te veel voor en ook die op het plein was een teleurstelling. Inmiddels doodop en hongerig van al dat lopen zijn we op een terrasje gaan zitten om een bittergarnituur naar binnen te werken voordat de horeca zijn deuren moest sluiten.

De volgende dag was het tijd om weer een hoofdstad van mijn lijstje af te strepen: Maastricht. We pakten de trein en stonden met een half uurtje in het centrum van de stad. Op ons gemak kuierden we door de stad en kwamen op het Vrijthof op de kerstmarkt terecht. Een kerstmarkt zoals hij hoort te zijn: met lekker veel eettentjes! Tijd voor een pauze met curryworst en erwtensoep dus.

Daarna door om de laatste kerstcadeautjes te kopen en even naar de boekwinkel in de Dominicanenkerk (en was deze troela vergeten 1 van de 300 boekenbonnen gekregen bij haar afscheid mee te nemen). Nog een korte stop om op te warmen met warme choco, thee, glühwein en vlaai en dan weer op weg naar het station.

Woensdag was onze laatste volle dag en die zijn we dapper begonnen met een wandeling over de Sousberg. Dit is de berg (heuvel) waar we op uitkeken vanuit het appartement. De grond was nog altijd blubber, maar dit keer waren we er iets meer op ingesteld. We hebben koeien, schapen en geitjes gezien en de uitzichten waren geweldig. Op de terugweg in Schin op Geul gestopt voor een theetje en een taartje en de rest van de middag ook niet veel meer gedaan: vooral inpakken en opruimen (en 's avonds nog een les volgen, kan gewoon!)

En toen was de vakantie alweer voorbij, stonden we op het stationnetje en begon de reis terug naar huis. En toen brak natuurlijk het zonnetje echt door!

Wij kunnen er weer tegenaan in het nieuwe jaar, ik hoop jullie ook.

Fijne feestdagen!