Toerist in eigen land - Assen

31 oktober 2022 - Assen, Nederland

Ik mag weer en wat heb ik een heerlijk weekend uitgekozen voor deze vakantie!

Zaterdagochtend op tijd in de trein gestapt, want de rit duurde ruim 3 uur. Nederland lijkt haast heel erg groot daardoor. Met twee ruime overstappen dan toch eindelijk rond het middaguur aangekomen in Assen. En toen herinnerde ik me weer dat hier een prachtige stationshal is neergezet. Een enorme houten balkenconstructie ondersteund door stalen kolommen.

Mijn vakantiehuisje ligt op 5 minuutjes wandelen en bevindt zich in een tuinhuisje in een diepe achtertuin. Heerlijk rustig en groen. Daar kon ik gelukkig mijn koffertje alvast wegzetten zodat ik licht bepakt de stad in kon.

Ik had om half 2 een tijdslot geboekt voor het Drents Museum, maar in Assen is niets ver weg dus ik was er al een half uurtje eerder. Gelukkig geen probleem en ik kon zo doorlopen naar binnen. Het museum strekt zich uit over een groot aantal gebouwen die door de tijd heen met elkaar verbonden zijn. Het is een soort doolhof van gangen en ruimtes die allemaal hun eigen karakter nog hebben.

Na een poosje door de vaste tentoonstellingen te hebben gedwaald, was er om 2 uur een lezing over de tijdelijke tentoonstelling (sloot de dag erna) over de geschiedenis van Armenië. De lezing duurde een half uurtje en daardoor ging de tentoonstelling gelijk een stuk meer leven toen ik er daarna doorheen wandelde. Prachtige voorwerpen in goede conditie.

Naderhand even een theetje en een gebakje genomen in het museum café en toen een rondje om de Vaart gelopen. Er staan ontzettend leuke huizen aan dit kanaal, maar toen ik weer terugkwam bij het beginpunt waren mijn voetjes toch al aardig moe. Snel nog even een boodschap gedaan en gauw terug naar het huisje om de rest van de avond niet al te veel meer te doen.

Zondag was het tijd om de natuur in te gaan. Assen heeft een groot (en oud) stadsbos waar je heerlijk doorheen kunt wandelen. Ondanks dat ik een uur langer in bed had kunnen blijven liggen, was ik gewoon vroeg wakker. En dus stapte ik om 9 uur het huisje uit. Ik heb de hele ochtend door het bos gewandeld, het was heerlijk rustig. Op de geluiden van het circuit na dan... bizar hoe ver je dat nog hoort!

Stips om 12 uur plofte ik neer op een terrasje, het eerste wat open was, en stilde daar mijn honger. Om daarna door te lopen naar het station en een OV-fiets te huren. Dat had nog wat voeten in de aarde, maar na een half uurtje en een telefoontje naar de klantenservice kon ik dan eindelijk op weg.

Ik fietste Assen uit en ging op weg naar een tweetal hunebedden in de buurt (D17 en D18 om precies te zijn). Ik ben een aantal keer verkeerd gereden, maar heb ze uiteindelijk toch bereikt. En onderweg nog even gestopt bij een antiekwinkel om te snuffelen. Helaas wilde ze mijn vondst niet opsturen, dus met lege handen door.

Na de hunebedden terug naar Rolde en daar wederom een theetje met appelgebak gegeten om daarna door te fietsen naar de Schaapskooi van Balloo. Daar kwam ik tegen 3 uur aan en om 4 uur zou de herder met zijn kudde terugkomen. Tijd dus om nog even een rondje over de heide te lopen.

Helaas was de herder net wat eerder dan gepland, dus ik was met de laatste 10 minuten bezig toen ik veel geblaat hoorde en veel gehobbel zag aan de overkant van het weiland. Even stevig de pas erin en nog de laatste golf van schapen binnen zien komen, er leek geen eind aan te komen. Het zijn trouwens prachtige beesten: Drentse heideschapen.

Inmiddels was ik aardig uitgeteld, dus snel op de fiets terug naar Assen, even de voetjes omhoog en daarna toch nog maar de deur uit om een hapje te eten. Oeff.

Vanmorgen was ik ook weer op tijd wakker. Ik heb alvast wat spullen ingepakt en ben toen nog even naar de Gouverneurstuin gelopen. Dit stelde eigenlijk niet al te veel voor, dus ik was er met 10 minuten weer doorheen. Vonden mijn knieën trouwens niet zo erg. Dus ik zit nu in het huisje dit verhaal te typen, wachtend op het moment dat ik op de trein stap naar Groningen.