Sevilla

30 december 2022 - Sevilla, Spanje

Woensdagmiddag 28 december ontvluchtten wij het koude Nederland en begon de reis naar het zuiden van Spanje. Met angst en beven (en een stevig hoestje) gingen wij op weg naar Schiphol. Gelukkig was het daar in niets meer te vergelijken met deze zomer, want met een half uurtje waren we ingecheckt en een kwartier later door de beveiliging. En dus hadden we goed 1,5 uur om even te ontspannen. Net voor instappen heb ik nog snel een theetje gescoord voor in het vliegtuig, want bij Transavia moet je alles kopen. En dan is 3 uur lang gierig zijn toch best een zit. Tot mijn verbijstering wist ik een volle reisbeker te scoren voor maar €1,45 (!). Daar kon ik wel even mee vooruit.

In Sevilla namen wij de bus van het vliegveld naar het centrum van de stad, wat blijkbaar met nogal wat omzwervingen gebeurde. Het was donker, dus ik heb niet al te veel gezien, maar we waren goed een uur onderweg en hebben schijnbaar een aardige lus gemaakt. Nog een klein stukje wandelen en daar was onze airbnb. Alleen... er was niemand om ons op te vangen. Dus maar eens bij de bovenbuurman aangebeld, die het mannetje van de airbnb belde, die met nog 2 mannen aan kwam rennen vanaf de bar om de hoek. Al met al een hoop commotie en niet iets wat je wilt om half 9 's avonds als je er al een hele dag op hebt zitten. Afijn, we waren er en zijn snel in bed gedoken.

Na een wat moeizame nacht (heftige hoestbuien), was de dag daar dat wij de stad eens gingen ontdekken. We hadden om half 12 een tour geboekt bij de Catedral de Seville en hebben 's ochtends nog even in de buurt wat ontbeten. Het was in de ochtend nog wat grijs en druilerig, en toch ook nog best fris. Seville is een stad met hier en daar bijzondere architectuur en veel smalle straatjes, waar de auto's met een redelijk tempo doorheen rijden. Het voelt niet heel veilig en je bent steeds over je schouder aan het kijken. Daarnaast staat de stad vol met sinaasappelbomen. Heel bijzonder en best gezellig. Al kun je ze niet zomaar eten. Er wordt marmelade van gemaakt, geen sinaasappelsap.

De tour die we geboekt hadden was een Rooftop tour, waarvoor we met een gids over de daken van de grote kathedraal wandelden. Heel bijzonder om zo'n bouwwerk van boven te zien en over de gewelven heen te lopen. De kathedraal is gebouwd op de fundering van een moskee die daar voorheen stond toen de Moren Spanje bezet hadden. De Spanjaarden hebben de moskee in fases afgebroken en de kerk op die plek teruggebouwd. Een hele onderneming. De binnenplaats van de moskee is nog wel bewaard gebleven en ook de minaret, de Giralda, staat er nog. De sinaasappelbomen op de binnenplaats nemen het ritme van de kolommen in de kerk over.

Na de kathedraal was het hoog tijd om weer eens wat te gaan eten. En daarna gingen we op pad om eens bij de handwerkmarkt te gaan kijken. Helaas doen de Spanjaarden aan de siesta, dus alles was op dat moment dicht. Omdat we allebei toch best wel moe waren, hebben wij ons daar maar bij aangesloten. We zijn teruggegaan naar de airbnb en hebben daar even bijgekomen.

Om half 6 gingen we eerst maar op zoek om wat te eten, wat best nog een uitdaging is, aangezien de meeste restaurants hier pas om 8 uur opengaan (rare jongens die Spanjaarden). Uiteindelijk zijn we bij Alameda terechtgekomen, waar toevallig ook een soort kermis/kerstmarktje was. Hier waren nog redelijk wat tentjes open, dus hebben we wat kunnen eten. Daarna doorgelopen naar de handwerkmarkt, waar best nog wat mooie dingen te zien waren. Niets gekocht, maar genoeg inspiratie opgedaan!

Inmiddels was de stad helemaal tot leven gekomen en was het een drukte van jewelste. Iets te veel van het goede, dus snel weer terug naar de airbnb en lekker ons bedje in!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ravi:
    30 december 2022
    🤗🤗
  2. Winny:
    1 januari 2023
    Fijn dat het snel ging op Schiphol!
    Die rooftop tour lijkt me heel bijzonder!
    Hopelijk gaat die hoest snel voorbij nu jullie uit dat koude Nederland weg zijn. Hoewel….vandaag was het hier lauw weer; 16 graden!!😳