Paleizen

31 december 2022 - Sevilla, Spanje

Vrijdag hadden we allebei een stuk beter geslapen dan de nacht ervoor, dus gingen we met frisse moed op stap. Ook vandaag was de ochtend wat druilerig. In de buurt weer een ontbijtje gegeten en daarna door naar Palacio de las Dueñas. Dit is een redelijk groot complex waar allerlei beroemdheden en koningen hebben verbleven, met een grote hoeveelheid tuinen en patio's. En uiteraard zijn de sinaasappelbomen weer voltallig aanwezig, maar er waren ook citroenbomen. In het voorjaar zal dit zeker de moeite waard zijn, maar ook nu was het nog een mooie plek om te zijn.

Voor de lunch in een klein bakkerijtje wat gegeten. Die ging om half 2 dicht dus we werden vriendelijk verzocht op te stappen. Daarna de rest van de middag door de wijk Santa Cruz gewandeld. Dit is de Joodse wijk met een boel kleine boetiekjes en restaurantjes in een doolhof van kleine straatjes en steegjes. Erg gezellig!

Om half 4 hadden we gereserveerd bij Real Alcazar, nog zo'n paleis en momenteel in gebruik door de Spaanse koning als hij in de stad is. Ook weer een groot complex met een enorme tuin. Het was hier aardig druk, zeker binnen, waar een aantal ruimtes zijn met prachtige versieringen en architectuur. De regio Andalusië staat bekend om zijn Mudejarstijl. Een architectuurstijl waarin christelijke en moslimkunstvormen samen komen. Er wordt veel gebruik gemaakt van kleurrijke tegels vol motieven en prachtig geschilderd. Daarnaast zie je veel zuilengangen en hoefijzerbogen terug. En natuurlijk de patio's met fonteinen. De zon was inmiddels weer doorgebroken dus het was prachtig weer om door de tuinen te struinen.

Na Real Alcazar hadden we wel weer een beetje honger gekregen, dus terug Santa Cruz ingedoken en daar bij een restaurant lekker gegeten. Op weg terug naar de airbnb was de stad weer tot leven gekomen. Maar dat is een ritme wat we in deze week niet in ons systeem gaan krijgen ben ik bang!

1. Winny:
    1 januari 2023
    Dat zal mooi zijn, die bouwstijl! En wat fijn dat jullie daarbij lekker weer hebben. Heerlijk!