Guadeloupe

9 augustus 2022 - Le Gosier, Guadeloupe

Vanaf Sint Eustatius vlogen we wederom met een klein vliegtuigje terug naar Sint Maarten. We zaten in het vliegtuig met een groep jonge tieners die op uitwisseling waren geweest op het eiland. Twee jongens sprintten voor ons uit om op de voorste rij te kunnen zitten. Dit was de piloot blijkbaar niet ontgaan, want na landing mocht een van hen alle knopjes en hendels omhalen. Mogelijk het hoogtepunt van zijn reis!

Vanaf het vliegveld op het Nederlandse deel namen wij een taxi naar het vliegveld op het Franse deel van Sint Maarten. Van daar vertrok namelijk een paar uur later onze vlucht naar Guadeloupe. Niet echt Nederlandse Antillen, maar we zijn nu toch in de buurt en hadden nog wat dagen over in de planning.

Voor deze cityhopper hadden wij geen stoelen aangewezen gekregen, maar dat was niet erg want hij was half leeg. Dus we hebben allebei bij een raampje kunnen zitten. We vlogen naar het vliegveld op het grootste eiland (eigenlijk zijn het er twee, gescheiden door een rivier: Basse-Terre en Terre Grande) en dat zag er gelijk veel groener uit.

Omdat de eilanden van Guadeloupe beduidend groter zijn dan de andere eilanden die we aandeden deze reis, hadden we een auto gehuurd. Deze vrij gemakkelijk op kunnen halen en op naar Le Gosier waar wij onze kamer hadden met uitzicht op de baai en het kleine eilandje wat daarin ligt.

Eerst maar eens boodschapjes doen. We hadden een keukentje dus er kon gekookt worden! Water, pasta en koekjes was de buit. Verder was het heul erg warm dus hebben we niet al te veel gedaan de rest van de dag. 's Avonds nog naar het strand om daar iets te gaan eten. Dat kon helaas pas vanaf 7 uur, dus een goed half uur gewacht tot we konden bestellen. Op Guadeloupe heb ik wel weer al mijn groentes binnengekregen, want al die vis dat mot ik niet.

Vrijdag gingen we op avontuur naar Deshaies. Een toeristisch stadje op het andere eiland waar de tv-serie Death in Paradise is opgenomen. Eerst eens wat geshopt omdat we daar nou eenmaal toch langskwamen: een badpak voor mijn moeder, ansichtkaarten en de vlag van Guadeloupe. Daarna per toeval neergestreken in een cafeetje wat een belangrijke set is in de tv-serie. Daar kwamen we pas achter toen er binnen afgerekend moest worden en de foto's aan de muur hingen.

In de middag een stukje doorgereden naar de botanische tuin, wat een prachtig stuk grond was met de meest uiteenlopende planten, bloemen, bomen en waterloopjes (en ook nog wat vogels). En daar het allereerste, en enige, ijsje van deze vakantie op! Kortom, een geslaagde dag.

Voor zaterdag hadden wij in het reisboekje gezien dat er bij Vieux-Bourg een mangrovegebied was waar je vrij makkelijk naartoe kon. De dame van de receptie sloeg daar niet op aan en gaf ons een flyer van een excursiebedrijfje die boottochten door de mangroves organiseert. Koppig als wij zijn, gingen wij toch op pad. Het staat immers in het boekje. In Vieux-Bourg was helaas niets te doen. We konden er niet eens een kop thee drinken, want alles zat dicht. Dus maar doorgereden naar Port Louis, waar ook niets te doen was, en via Anse Bertrand onze weg terug naar Le Gosier vervolgd. Halverwege kwamen we nog even stil te staan in de aanloop naar de tour-etappe die die middag langs zou komen. Het is deze week namelijk de Tour de Guadeloupe.

Onverrichte zaken kwamen wij weer terug aan bij de kamer, besloten daar bij de buren eindelijk onze kop thee te drinken en vervolgens de middag op het eilandje door te brengen. Mijn moeder had tenslotte en zwempak gekocht, die moet gebruikt worden. Helaas was het die ochtend slecht weer geweest en had de ferry besloten die dag niet te varen. Ja, daar sta je dan. Dan maar op het gewone strand zitten en wat in de zee zwemmen.

De laatste dag en we waren vastbesloten naar de 3 watervallen te gaan. De derde was niet goed bereikbaar, maar de 2e zou zeker wel moeten lukken. Vol goede moed op pad, hoewel het bij vertrek al aardig aan het regenen was. Hoe dichter we in de buurt kwamen van onze bestemming hoe harder het ging regenen en we hadden eigenlijk al besloten dat we sowieso al niet gingen wandelen met dit weer (niet in de laatste plaats omdat het hoe dan ook glad zou zijn). Toch zetten wij de reis voort, via slingerwegen steeds hoger en hoger. Tot we bij een haarspeldbocht kwamen die toch wel heeeel steil omhoog ging. Dat was de spreekwoordelijke druppel. Alleen toen moesten we nog terug.

Keren ging niet, dus langzaam maar achteruit laten zakken tot we een breder (en vlakker) stukje weg hadden gevonden. Dat resulteerde in ondergetekende buiten de auto, in de stromende regen, aanwijzingen gevend aan mijn moeder achter het stuur. Ik was helemaal doorweekt, maar het is ons gelukt!

In de auto maar mijn shirt uitgedaan om deze te laten drogen onderweg. En terug naar waar we vandaan kwamen. Onderweg hield de regen maar niet op, soms was het haast onmogelijk de weg te zien.

Goed. Wat is er binnen te doen op dit eiland? Het aquarium! Nu dat het bootje naar het eilandje ook weer niet zal varen en we toch wat van de onderwaterwereld willen zien. We waren alleen niet de enigen die dat bedacht hadden. Dus eerst maar een drankje doen in het aangrenzende restaurantje... en doe ook maar lunch dan, want die rij wordt maar niet korter. Ondertussen word ik wel vriendjes met de kat.

Uiteindelijk konden we zonder rij naar binnen, want iedereen zat inmiddels te eten, en hebben we een rondje gemaakt door het aquarium. Hier worden alleen zeedieren gehouden die van nature ook in de wateren van Guadeloupe voorkomen. Best wel aardig om een uurtje te vertoeven (en droog!). Toen we weer buitenkwamen was de ergste regen aardig over, dus terug naar de kamer en die middag verder niet al te veel meer gedaan. Behalve alles weer inpakken voor de reis terug naar onze uitvalsbasis: Sint Maarten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Winny:
    9 augustus 2022
    Wat een avontuur, die autorit in de harde regen! Jammer dat het weer zo tegen zat. Mooie foto’s!