Toerist in eigen land - Groningen

2 november 2022 - Groningen, Nederland

Maandagochtend ging de reis verder naar Groningen, zo'n 20 minuutjes met de trein vanuit Assen. Met mijn koffertje doorkruiste ik het centrum om naar mijn logeeradres te komen waar ik rond het middaguur aankwam. Ik liet mijn bagage achter en ging op weg om de stad te verkennen.

Allereerst aan de Grote Markt maar eens wat eten, want honger had ik inmiddels wel! En daarna omhoog de Martinitoren in. 261 treden naar boven, met wat stops onderweg in de klokkenruimte, de uurwerkruimte en op de omgang. Toen ik boven was gekomen, onder de grote beiaard, kon ik eigenlijk niet geloven dat ik er al was. Ik heb maar niet gewacht tot het 2 uur was, zoveel kabaal wilde ik mijn oren niet aandoen.

Na de Martinitoren liep ik richting de Prinsentuin, een afgeschermd stukje aangelegd groen. Dit is in de herfst/winter niet al te veel, maar ik kan mij voorstellen dat het een prachtige plek is als de bomen weer wat blaadjes hebben en de bloemen in bloei staan. Gelukkig waren er nog een aantal rozen, dus ik ben even los gegaan met fotograferen.

Inmiddels was mijn lijf alweer van alle kanten aan het protesteren. En dus liep ik terug naar het Forum. Een groot nieuw complex, wat eigenlijk alles in 1 is. De bibliotheek, de VVV, studieplek, twee tentoonstellingen, een restaurant en een dakterras. Via een groot aantal roltrappen volgde ik de weg naar het dakterras. Deze is omgeven door glas, waardoor je een prachtig uitzicht hebt over Groningen. De Martinitoren is weliswaar hoger, maar door het traliewerk bij de omgang is het uitzicht toch wat belemmerd.

Daarna ben ik terug naar mijn logeeradres gelopen en heb daar nog even een uurtje met mijn voetjes omhoog gezeten, voor ik (lichtbepakt deze keer) terug naar het centrum ging om te eten.

Dinsdag stond er een stadswandeling op de planning. Ik heb geprobeerd de architectuurwandeling en de hofjeswandeling wat te combineren, maar het is niet op erg veel uitgelopen.

Ik begon vroeg en ging op weg richting het Groninger Museum waar ik ook nog wilde kijken. Het leuke aan Groningen is, dat je eigenlijk helemaal geen vaste wandelroute nodig hebt om mooie gebouwen te zien. Praktisch elke straat, steeg en plein het minstens 1 mooie of bijzondere gevel. Zowel oud als nieuw staat hier door elkaar, keurig in evenwicht.

Het Groninger Museum is een kunstwerk op zichzelf, kleurrijk en een beetje gek. De tentoonstellingen zelf waren opzich wel leuk, maar deden me niet al te veel. Ik heb er ook niet heel veel tijd gespendeerd en ben terug de stad in gegaan om ergens te lunchen.

Daarna nog even een boekwinkel in, helaas niets gekocht, en door naar het Forum waar ze een tentoonstelling hebben over strips en animatie. Hier kun je het hele proces vanaf idee tot eindproduct volgen, met schetsen en impressies en wat leuke interactieve momenten.

En toen was ik op. Ik was in dubio of ik in het centrum bleef hangen tot ik zou gaan eten, of heen en weer te gaan naar mijn logeeradres. 2x een kwartier lopen zag ik tegen op, maar nog 2 uur rondhangen zag ik ook niet zo erg zitten. Uiteindelijk toch maar besloten terug te gaan, zodat ik daar wat ballast achter kon laten. Op de weg naar mijn avondeten ben ik nog bij een boekwinkeltje binnengestapt en daar wél geslaagd, dus alles was niet voor niets!

Woensdagochtend had ik aan het begin de ambitie om in het tegenoverliggende Noorderplantsoen nog een rondje te wandelen, maar laten we eerlijk zijn. Dat plan was op dinsdagochtend al geschrapt. Ik ben vanmorgen dus gewoon bijtijds naar het station gegaan, wat proviand voor onderweg gehaald en de terugreis van 3 uur begonnen.

1. Winny:
    3 november 2022
    Mooie gebouwen! Ik kan me voorstellen dat het genoeg was na een paar dagen ‘de toerist uithangen’. Nu lekker bijkomen!