Toerist in eigen land - Den Bosch

27 januari 2020 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Geen verre reizen dit jaar, maar een ronde door mijn eigen mooie Nederland. 12 provinciehoofdsteden in 12 maanden, te beginnen in Den Bosch.

Met de trein op vrijdagochtend al vroeg richting het zuiden. Het was maar een uurtje, dus ik begon me gelijk af te vragen waarom ik hier nog nooit heen ben geweest, maar wel 1,5 uur in de trein naar Amsterdam ga zitten.

De wandeling dwars door het centrum van Den Bosch naar mijn hotel, ging met een redelijke omweg en uiteindelijk heb ik er bijna een half uur over gedaan, terwijl het best in een kwartier had gekund. Maar dan heb je wel gelijk een eerste indruk van de stad opgedaan! En wat is Den Bosch een leuke stad! Vol met restaurantjes en cafeetjes, veel kleine boutiekwinkeltjes, bakkertjes en designwinkels; je kunt je lol op.

Na mijn koffertje in het hotel te hebben achtergelaten, eerst maar eens een kop thee en een tosti gegeten bij superschattig café Bitterzoet en daarna door naar het Noordbrabants Museum. Ze waren daar bezig de nieuwe tentoonstelling op te zetten, dus de toegangskaarten waren in prijs gehalveerd. Het eerste voorwerp wat je tegenkomt is een grote staande klok van zwartgeblakerd hout, prachtig! Daarna door de tentoonstelling van de schilder Jan Sluijters, naar hedendaagse en moderne kunst en door naar de eerste verdieping naar de kleine collectie Van Gogh schilderijen en de geschiedenis van Brabant. Terug zoals ik gekomen was en de andere vleugel van het paleis in voor de collectie Vlaamse en Hollandse meesters uit Wenen en ten slotte kunstwerken van Bruegel.

Even een pauze in de Museumbrasserie in de vorm van een kop thee en een stuk appeltaart met slagroom. De brasserie is trouwens een fantastisch ingerichte ruimte. Waar het voorste deel vrij traditioneel is met de houten vloer en donkere tafels, is het tweede deel een feest van kleur met een Art Deco-achtig decor.

Daarna binnendoor naar het Brabants Design Museum waar een tentoonstelling was over het design van nazi-Duitsland en hoe dat gebruikt is en gewerkt heeft. Van de type foto's die van Hitler gebruikt werden, tot de Jodenster en de Volkswagen Kever.

Na het culturele stukje van Den Bosch te hebben gezien, was het tijd voor natuur. Want gelijk tegen het centrum aan ligt Het Bossche Broek. Een groot stuk natuurgebied met voornamelijk grasland en slootjes, waar je volgens mij heerlijk je hond kunt uitlaten. Ik heb de stadswal gevolgd en moest uiteindelijk met een pendelbootje die je zelf moest zwengelen terug naar het centrum.

De rest van de dag wat door het centrum gedoold (laten we wel wezen, ik heb volgens mij 1 rondje 4 keer gelopen) en daarna lekker gegeten bij Het Groote Genoegen.

----

De volgende dag eerst maar eens langs de dichtstbijzijnde bakker voor een croissantje en een kwarkbol, want met een lege maag begint mijn dag niet goed.

Uitgecheckt en mijn koffertje bij de balie laten staan, zodat ik nog lekker even de stad in kon. Te beginnen bij de Sint-Janskathedraal met haar prachtige glas-in-loodramen.

Daarna weer een groot aantal rondjes gelopen en vooral veel naar boven gekeken. Want Den Bosch heeft een grote diversiteit aan architectuur en leuke geveltjes. Tegen 11 uur even naar de Markt voor een kop warme chocomel bij Brasserie Top.

Ik had bedacht dat ik zoveel mogelijk cafeetjes zou uitproberen en dus, hop, van mijn kont af en op naar Eetbar Dit. Helaas was het daar inmiddels helemaal vol (wat verwacht je dan op zaterdag tegen 12 uur, Fryke...?) dus maar weer een beetje door de stad gedoold totdat ik bij de Korte Putstraat aankwam en Café Roels nog plek voor me had.

Na de lunch nog snel even langs wat interieurwinkels gegaan en daarna mijn koffertje opgehaald en op weg terug naar het station.

Onderweg nog een laatste tussenstop bij Bakkerij Royal voor de toch wel enigszins verplichte Bossche Bol, die overigens niet netjes te eten is, en dan lekker in de trein terug naar huis.