Santillana del Mar

13 juni 2017 - Santillana del Mar, Spanje

Na een paar dagen rust waren we klaar voor de volgende etappe: Santillana del Mar. Het weer was niet helemaal fantastisch (2 van de 3 dagen miezerig en grauw) maar dat was aan de andere kant ook wel lekker.

Santillana is een (wederom) klein dorpje met keienweggetjes. Er is een martelmuseum en heel veel souvenirswinkeltjes en dagelijks wordt er een buslading toeristen gedropt.

Op zaterdag zijn we, op aanraden van de eigenaresse van het hotel, naar El Soplao gegaan. Dit is een grot vol met stalagtiten en stalagmieten. Daarnaast werd er in deze grot van 1855 tot 1970 zink gewonnen. Hier mochten we geen foto's binnen maken, dus helaas zit daar niets van bij. Opzich was het wel mooi, maar als leek heb je het na de 3e kamer wel gezien. Het was er binnen in ieder geval lekker koel en buiten, bovenop de berg, had je een prachtig uitzicht (en liepen de koeien casually over de weg te slenteren...mét bel).

De dag erna had ik besloten dat ik naar DE ZEE wilde. Dus we hadden een auto-routetje uitgezocht en zijn eerst naar Comillas gereden. Het weer was druilerig en fris, maar dat kon de pret niet drukken. Het strand hier was half rotsen, half zand en aan één kant afgesneden door een klif. Echt prachtig, zeker met die donkere lucht.

Daarna reden we door naar San Vicente de Baquero. Het was hier voornamelijk restaurantjes met visgerechten en opdringerige obers. Het strand is een riviermond wat met eb droog komt te vallen, ongeveer zoals de waddenzee. En zoals de waddenzee laten mensen hun bootjes hier stranden. We hebben een kleine wandeling gemaakt weg van het centrum en zijn toen terug gereden naar Santillana.

En maandag was het tijd voor de dierentuin! Want een vakantie is geen vakantie als ik niet in een dierentuin ben geweest. We hadden die in Barcelona overgeslagen, maar deze konden we niet laten schieten: het park is namelijk niet echt een dierentuin maar ook geen natuurgebied, het is een soort Beekse Bergen XXXL in een natuurreservaat. Er ligt in totaal 21 km aan wegen (sommigen met een helling van 15, 21 en 27%) en er lopen 2 skilift-lijnen doorheen. De verblijven zijn op basis van de natuurlijke barrières gemaakt en zijn veelal ENORM. We zijn de gehele dag zoet geweest en ik ga graag nog eens terug.

En toen zat onze tijd in Santillana del Mar erop en vervolgden we onze weg naar de laatste stop: Gernika-Lomo in Baskenland.