Quito

3 oktober 2019 - Quito, Ecuador

Maandagochtend om kwart over 4 ging mijn wekker, want om half 8 vertrok mijn vlucht naar Quito. Altijd wanneer mijn wekker zo vroeg staat omdat ik een afspraak écht niet moet missen, vul ik de nacht met hazenslaapjes. Ik was dus niet heel erg uitgerust toen ik in de taxi stapte.

Om 9 uur kwam ik aan in Quito waar een heel lief oud mannetje me op stond te wachten om me, samen met een Duits stel, naar het hostel te brengen. En wat bleek: dit lieve mannetje is de eigenaar van het huis wat hij samen met zijn vrouw en zoon runt. Want na hun pensionering wilden ze nog wel lekker bezig blijven. Het loopt geen storm, maar dat hoeft ook niet.

Tegen het middaguur ging ik naar Plaza Foch hier in de buurt om even wat te eten (ik had niet ontbeten en had er al bijna een dag op zitten) en daarna met de bus naar het centrum. Maar ik had mezelf een beetje overschat. De bus was druk en het centrum nog erger. Ik heb een uurtje wat rondgedoold, maar niets echt gezien en heb toen maar weer de bus terug genomen. Dat doen we de volgende dag maar opnieuw.

===

Dus dinsdag wat uitgeslapen en in de loop van de ochtend nogmaals de bus naar het centrum genomen. Het was nog steeds druk, maar ik kon het nu wat beter hebben. Daarnaast was het een prachtige dag. Ik had een kaart gekregen van de stad en daar stonden ook 4 wandelroutes op. Ik heb ze alle 4 maar gedaan, want ik had toch de tijd.

Te beginnen bij Iglesia de la Compañía de Jesús. Entree 5 dollar en mijn hemel wat een verschrikking! Praktisch het gehele interieur van de kerk heeft een laag van bladgoud. Nu weet ik dat de katholieken van goud houden, maar dit vond ik toch wel erg ver gaan en gewoon niet meer mooi. Je mocht geen foto's maken, dus als je het wilt zien, moet je even googelen.

Daarna via een omweg naar het Stadsmuseum. Dat was eigenlijk mijn plan voor maandag, maar toen ik daar om 2 uur aankwam waren ze gesloten tot half 4. Naast de geschiedenis van de regio Quito, huisde het ook de tijdelijke tentoonstelling van de World Press Photo.

In het café geluncht en toen verder naar Calle de la Ronda. Dit is eigenlijk een soort Calle Lourdes, maar dan in Quito. Leuk om doorheen te wandelen en wat foto's te maken, maar meer ook niet.

Vanaf daar ongeveer recht doorgestoken naar de Basílica. Een grote kathedraal waar je de torens kunt beklimmen. En dan niet in de manier waarop je het bedacht had. Je gaat in toren 1 omhoog, stopt halverwege voor een prachtig uitzicht over de binnenkant van de kerk (ter hoogte van de glas-in-lood ramen) en daarna door naar de top. Maar dat is niet het einde van je reis. Nee, je gaat een loopbrug over, over de gewelven van het plafond naar het midden van de kerk. Want daar staat ook een spits en die kun je helemaal omhoog via twee hele steile trappetjes. En dan heb je me toch een mooi uitzicht over de stad!

Dezelfde weg weer terug en ten slotte doorgelopen naar het Observatorium van Quito. Het verbaast me altijd weer dat er sterrenwachten in het midden van een grote stad staan. Ik kan me voorstellen dat je een beter zicht op het heelal hebt zonder al die lichtvervuiling. De avondtours hebben ze helaas niet op dit moment omdat het "winter" is en er teveel wolken zijn. Dus alleen een ronde gemaakt door het museumpje.

En dat was het einde van dag 2.