Pura Vida

22 januari 2015 - Turrialba, Costa Rica

Eens zien waar ik was gebleven... ohja! Vrijdag.

Vrijdag ging ik samen met Tatiana (Spaanse juf) en de twee meiden uit Denemarken naar de markt in Turrialba. Dit was zodat de meiden hun zinnetjes konden oefenen (¿qué es eso? ¿cuánto cuesta? etc) en zodat ik wat Spaans kon oefenen en met mensen kon praten. De markt was een lange rij kraampjes die allemaal ongeveer hetzelfde verkochten aan fruit en groente met af en toe een kaaskraampje. Hier in Turrialba hebben ze een eigen kaas en ik moet zeggen: niet verkeerd.

We hebben ondertussen wat boodschapjes gedaan en ik vond aarbeien!!!! Ze hadden ook blauwe bessen maar die waren belachelijk duur omdat die dingen uit koudere landen komen, dus die eet ik wel weer in Nederland.

Na de markt gingen we naar het huis van Tatiana's moeder want daar gingen ze hun nagels laten doen (en zodat ik met hen kon praten natuurlijk). Dus terwijl Tatiana, Anne en Laura hun nagels lieten lakken, heb ik wat met Tatiana's moeder en de nagel-mevrouw gepraat. En dat was best gezellig en ook fijn om gewoon te praten en niet al te veel hoeven nadenken.

Zaterdag ging ik naar het nationaal monument Guayabo. Dit is een oude nederzetting van de inheemse bevolking. Ik geloof dat ze het 5 jaar geleden ontdekt hebben ofzo en in goed 3 jaar gerestaureerd (zie foto's). Ik nam de bus van 11 uur naar boven en kwam daar rond 12 uur aan. De wandelroute duurde goed een uur, maar de volgende (en laatste) bus terug ging pas om 4 uur. Gelukkig was ik voorbereid en had ik een boek meegenomen, want die 3 uur gingen bijzonder langzaam voorbij. Het briljante was dat toen we weer naar beneden reden ik langs de kant van de weg een aantal restaurants zaten....ja, dat was een beetje jammer, ik had gewoon lekker warm en droog met een kop thee kunnen zitten! Achja!

Zondag was het plan om met de meiden en Lindsey naar de waterval hier in de buurt te gaan, maar het heeft de hele dag alleen maar gegoten van de regen, dus ik heb er maar een luie dag van gemaakt. Op zondag gingen ook de Amerikaanse meiden weer verder (die gingen nog een weekje strand pakken). De Deense meiden gingen naar de vulkaan Irazú (staat nog op mijn lijstje) en Anna (uit Duitsland) was wat gaan drinken met een bekende. En toen was het alleen nog Lindsey en ik.

Lindsey had boodschappen gedaan en ging zijn heerlijke spaghetti maken, terwijl we Amy Winehouse door het huis hadden schallen. Heerlijk!

En toen begonnen de lessen weer. Maandagmiddag gingen we (Anna en ik) met Tatiana naar Cimarrón, een klein dorpje hier in de buurt, waar de overheid een cursus aanbied voor mensen met een boerderij of die werken op een boerderij zodat ze kunnen leren hoe ze hun gewassen beter en organischer kunnen produceren. We spendeerden onze pauze in het huis van één van de cursisten (ze komen allemaal natuurlijk uit de buurt). Ik vind het zo mooi hoe gastvrij iedereen hier is. Het huis was erg klein en vol en bijzonder basic. Ze doen hier niet aan vloerbedekking of iets van laminaat oid, het is gewoon beton en loopt eigenlijk door naar buiten. Ik kan me niet voorstellen om daar te wonen, maar ik ben waarschijnlijk gewoon te verwend.

Na de pauze ging de eerste les door, maar wij gingen weer terug naar de school (de les zou heel de dag duren). Onderweg kwamen we langs Tatiana's boerderij, dus we kregen een tour. Ze verbouwt een hoop groente en fruit (een hele hoop bananenbomen!) en heeft een groot stuk weiland waar ze koeien houdt voor de kaas.

De volgende dag gingen Anna en ik 's middags naar de Snake Farm hier in de buurt. Het was opzich wel leuk (vooral die mini slang die je mocht vasthouden...Mam, ik wil een slang!!!) maar veel kleiner en minder slangen dan we hadden verwacht. De klap op de vuurpijl, echter, was de groene kikker die ook op de voorkant van de Lonely Planet gids staat. Ze zijn zo cool!!!! (zie foto's)

Gisteren heb ik niet veel gedaan, ik had les en ben 's middags naar beneden gelopen voor mijn wekelijkse hoeveelheid beweging en om wat bananen te halen.

Tatiana zei in de les dat mijn Spaans niet vooruit maar achteruit is gegaan sinds dat ik hier ben en dat het waarschijnlijk komt omdat ik hier Nederlands, Engels en Duits praat met iedereen (de Nederlanders zijn een invasie begonnen in dit hostel...we zijn nu met 5, versus 3). Ze heeft waarschijnlijk wel gelijk, dus ik ben blij dat ik er volgende week een weekje tussenuit ga!

Vandaag vertrekt Lindsey. Na goed 3 weken hier, gaat hij verder naar Monteverde en Tamarindo om van daaruit Nicaragua in te trekken. Voor mij was hij een beetje onderdeel van de huisraad dus ik zal hem zeker wel gaan missen (en z'n spaghetti natuurlijk). Nu zijn we alleen nog met meiden, maar ik zal zien hoe de indeling eruit ziet als ik na een week terugkom, want dan zijn al deze mensen ook vertrokken.

Tot gauw!! :)

1. Tess:
    22 januari 2015
    Leuk verhaal Fryko! Je moet daar natuurlijk ook alleen maar Spaans praten he ;) daarvoor ben je daar (onder andere)! Ben benieuwd wat je volgende avontuurtjes zijn :) xxxx
  2. Marijke:
    22 januari 2015
    o o o
    gaat je spaans achteruit??
    foei !
    ik zal mn boekje voor je klaarleggen ;-)

maarre de ervaringen zijn ook mooi toch!!
    en nu weer verder op de spaanse toer !!
    xxxx
  3. Matthieu:
    25 januari 2015
    Leuk verhaal! Ik kijk al uit naar de volgende.