Luxemburg Stad

26 juni 2019 - Luxemburg, Luxemburg

We zitten alweer op de helft van deze mini-vakantie en het was tijd de hoofdstad van Luxemburg te bezoeken. Heerlijk hoe klein dit land is, ik was er zo! En tijdens deze hittegolf is het ook fantastisch dat grote steden vooral ondergrondse parkeerplaatsen hebben.

Het centrum van Luxemburg Stad is momenteel grotendeels opengebroken, zoals in veel steden, laten we eerlijk zijn. Maar al gauw belandde ik op de hoofdstraat en vond ik mijn weg naar de VVV. Hier een plattegrond van de stad gescoord, waar véél te veel bezienswaardigheden e.d. op stonden. Daarom aan het aardige dame achter de infobalie gevraagd welke dingen ik vandaag écht moest doen/zien.

En die raad heb ik uiteraard goed opgevolgd. Te beginnen bij het paleis van de groothertog net achter het centrale plein met de VVV. Uiteraard liepen er twee soldaatjes de wacht, maar je zou bij wijze van spreken zo door het raam naar binnen kunnen kijken. Geen grote tuinen of hekken, maar gewoon aan de straat. Als de soldaatjes er niet hadden gestaan, had ik waarschijnlijk niet eens geregistreerd dat dit het paleis was.

Via een kleine omweg kwam ik aan bij de "Bock". Een origineel stuk van het kasteel wat de basis vormde voor deze stad. Je kunt er door de kazematten lopen (en een klein beetje verdwalen) en het geeft een prachtig uitzicht over de stad.

Tijd voor een kleine lunch (tosti Hawaï) en door naar de Grund. Het lage deel van Luxemburg Stad en ook het oudste. Het is maar een klein gebied met ongeveer 2 straatjes dus ik was vrij snel uitgekeken (en stiekem viel het me een beetje tegen). Dus met de lift weer omhoog en door naar de kathedraal. Opmerkelijk vond ik dat deze kerk niet helemaal vrij staat, maar dat bijvoorbeeld de Nationale Bibliotheek eraan vast zit. Binnen is er prachtig glas-in-lood en twee enorme orgels.

Om nog wat extra tijd te doden, besloot ik het museum van Luxemburg Stad te bezoeken. Een snelle reis door de tijd sinds de stichting in 963. Ik ben volgens mij niet helemaal zoals bedoeld over de 3 verdiepingen geslingerd, maar heb volgens mij wel alles gezien. Met als klein hoogtepunt de kleine ronde kamer waarin een panoramaschildering is gemaakt. Het lijkt alsof je midden op het plein staat. Heel bijzonder.

Na het museum werd het tijd om te shoppen. En met shoppen bedoel ik naar de All English Bookstore waar ik helemaal aan het begin van de dag al langs was gekomen. Klein maar fijn en weer een nieuw boek erbij. Ik kan het toch niet laten!

Toen waren mijn voeten me wel een beetje zat en ben ik neergestreken op een terrasje. Een theetje, een watertje, een salade en 2 uur later, vond ik het een goed moment om op weg terug te gaan.

Maar dan moet je wel de parkeergarage kunnen vinden. Weet je nog dat het centrum opengebroken was? De voetgangersingang naar de parkeergarage was niet aangegeven. Ik heb twee rondjes gelopen en 3 mensen om aanwijzingen gevraagd voor ik een ingang vond... tussen de bouwstellingen en ogenschijnlijk een bouwkeet door. Eerlijk gezegd begon de wanhoop toch wel redelijk toe te slaan.

Ik stond geparkeerd op niveau -3, maar de lift stopte op -2 en -4. Op -2 uitgestapt in de veronderstelling dat ik vast wel naar beneden kon lopen. Dat kon niet. Ik moet er compleet verloren bij hebben gelopen, want een meneer die mij passeerde vroeg (in Frans uiteraard) of het allemaal wel goed ging. Stukje door en bij díe lift naar beneden. En jawel hoor, daar stapte ik uit waar ik die ochtend ook in was gestapt! Auto gevonden, crisis averted.

En toen nog de stad uit zien te komen. In ging supermakkelijk, maar uit was toch een ander verhaal. Je zou verwachten dat het omgekeerd zou zijn.

Uiteindelijk was het 8 uur toen ik eindelijk bij het hotel terugkwam.

1. Tess:
    1 juli 2019
    Ze willen je blijkbaar érg graag IN de stad houden?!