Londen: 2 jaar in de maak

15 mei 2022 - London, Verenigd Koninkrijk

16 mei 2020. Dat was de planning. En toen niet meer.

2 jaar later is het dan toch gelukt: op donderdagmiddag stapten we in Rotterdam op de Eurostar en 4 uur later stapten we uit op St. Pancras, hartje Londen.

De oyster card van jaren terug deed het nog en had er zelfs nog geld op staan. En dus konden we door naar Turnpike Lane in noord-Londen waar we een airbnb hadden gehuurd bij iemand in de achtertuin. Het had alles wat we nodig hadden en zelfs een kookplaatje waar we een avond pasta op hebben kunnen koken.

Vrijdagochtend trokken we de stad in voor een eerste stop bij Leicester Square om te kijken of we goedkope kaartjes konden scoren voor The Book of Mormon. Daarna rondgewandeld door Soho en lekkers gegeten bij Seven Dials Market. Boeken geshopt bij de Waterstones op Trafalgar Square en Piccadilly Circus en via James' Park naar Chinees restaurant Murgur Han om snel wat te eten voor we naar The Book of Mormon gingen. Erg leuke show om voor het eerst in lange tijd in het theater te zien.

Zaterdagochtend wist ik goedkope kaartjes voor Come From Away te bemachtigen voor de middagvoorstelling. We begonnen de dag echter in Hyde Park waar ik een theetje dronk in het paviljoen terwijl Ravi een rondje ging joggen. Het originele plan was om daarna naar het Natural History Museum te gaan. Er was toen helaas zo weinig tijd over tot de voorstelling dat we die hebben overgeslagen. Via Oxford Street en een overpriced lunch bij Pain Quotidien ging ik door naar het Phoenix Theatre. Een geweldige show over de in Gander gestrande reizigers op 9/11 die ik vanaf de 4e rij mocht ervaren. En terwijl ik in het theater zat, ging Ravi op weg naar Holland Park en de Kyoto Garden.

Zondag een nieuwe kans en die dag begonnen we daarom in het Natural History Museum. Wat een indrukwekkend gebouw, met zoveel mooie details! We zijn er goed 4 uur zoet geweest waarna we op weg gingen naar het kattencafé voor een afternoon tea. De katten daar zijn (bijna) allemaal adopteerbaar en het was dat ik ze het land uit moest smokkelen, anders had ik er zeker 3 in mijn tas meegenomen.

Die avond de laatste voorstelling van dit weekend: The Play That Goes Wrong. Een hilarische klucht met een briljante cast. Het begin van de show met de originele cast is ook op youtube terug te vinden, en de hele voorstelling van Peter Pan Goes Wrong is daar ook te bekijken.

Maandag een rustige dag met een wandeling langs Embankment, Parliament en Big Ben waarna we de rivier overstaken naar de Odeon bioscoop om de nieuwe Doctor Strange op een enorm scherm te bekijken. Allebei niet wild van de film, maar zeker weer een ervaring rijker. We sloten de dag af met een pizza bij Franco Manco (toevallig naast het theater waar The Play That Goes Wrong speelt, London is eigenlijk helemaal niet zo groot...) en een rondje over de Covent Garden Market. De terrasjes zijn daar aardig uitgebreid het plein op sinds de laatste keer dat ik er was.

De dag van de terugreis en we besloten in het park om de hoek te ontbijten in het cafétje. Het bleek echt zo'n buurtcafé te zijn waar iedereen iedereen kent, gerund door een aantal jonge meiden. Erg leuk om mee te luisteren met de gesprekken en bij ons vertrek zelf nog even gekletst met een van de dames. Hadden we dit op dag 1 geweten!

De terugreis zelf ging een stuk minder vlot dan de heenreis. St. Pancras leek niet voorbereid op de passagiers van 2 vertrekkende treinen waardoor de douane en bagagechecks wat chaotisch en langzaam verliepen en er niet genoeg zitplaats was in de wachtruimte. Gelukkig hoefden we niet al te lang te wachten en waren we al gauw op weg naar Brussel waar we over moesten stappen op de Thalys voor het laatste stuk naar Rotterdam. En laat ik mijn mond maar houden over de Belgen (en Fransen), want wat een drama was het daar.

Maar we zijn veilig aangekomen in Nederland, hebben ontzettend geluk gehad met het weer (je weet het tenslotte maar nooit daar op dat eiland) en zijn er echt weer even uit geweest. 2-jarig project: geslaagd!

1. Ravi:
    15 mei 2022
    Yay, leuk geschreven! 🤗
  2. Winny:
    18 mei 2022
    Leuk om jullie reis terug te kunnen lezen! 😊
    En wat hebben jullie veel gedaan en gezien, lijkt me. Mooie foto’s, lachen, die katten!🐱