Isla Santay

10 september 2019 - Guayaquil, Ecuador

In de rivier die langs Guayaquil stroomt, ligt een eiland. De stad heeft als doelstelling meer parken en natuurgebiedjes in de stad te creëren en dit eiland was er één van. Er werden twee loopbruggen gebouwd om het eiland met het vasteland te verbinden, en de stad bouwde een dorpje dat zelfvoorzienend moet zijn, inclusief basisschool.

Het is hier heerlijk wandelen, hoewel het looppad soms aardige gaten vertoont. Aan het eind van de wandeling kom je bij het dorpje, waar ook een informatiecentrum en een krokodillenvijver is. Ik ben er nog niet over uit wat ik daarvan vind. Je kunt de weg teruglopen, maar ook een bootje nemen naar de overkant. En dat heb ik natuurlijk gedaan. Aan de overkant was alleen geen steiger, dus de boot werd op de stenen gevaren en uitstappen was meer uitklauteren.

Toen een taxi terug naar het centrum genomen, waar ik gecheckt heb of ik kan pinnen (gelet op het debacle op het vliegveld) en dat lukte!

Die avond voor het eerst uit eten gegaan hier in de buurt van het hotel aan de rivieroever. Een soort boulevard vol met restaurantjes en van die irritante mensjes die je naar binnen proberen te praten. Ik had een aanbeveling gekregen in het hotel, dus ben in een rechte lijn naar Ganchos gelopen. Hun specialiteit is spiezen en dan neem ik natuurlijk die met kip!

====

De volgende dag wilde ik eigenlijk naar het Manglare Churute reservaat gaan, maar tours kosten 200-300 dollar en op eigen houtje gaan werd niet aangeraden. Dus nog maar een dag de stad in gegaan. En eigenlijk ben ik het hier nu wel een beetje zat.

Op aanraden van de heren in het hotel ben ik naar de ZigZag-brug gegaan, wat overgaat in een langgerekt wandelgebiedje/parkje langs de oever van de rivier. Aan het eind heb ik een tijdje op een bankje mijn boek gelezen (die ook eens een keer niet voor niets meegesleept heel de dag) en daarna een taxi gepakt naar Plaza Lagos.

Ik dacht dat de chauffeur wist wat ik bedoelde, maar ik ben totaaaal ergens anders afgezet. Dus opnieuw een taxi gepakt en nu wél naar Plaza Lagos gebracht. Bij het uitstappen excuseerde hij zich nog dat hij de hele tijd stil was, maar hij had een zere keel. Dat was toch wel heel erg lief!

Plaza Lagos viel een beetje tegen. Ik denk dat het in het donker (en met Kerst?) leuker is door de verlichting. Het is een groot complex met veel restaurantjes, café-tjes en appartementen, dat rond verschillende vijvers gebouwd is.  Sowieso was dit deel van Guayaquil een wat rijker deel volgens mij, want het bestaat voornamelijk uit goed onderhouden gated communities. Dus ik heb een beetje rondgedoold en een thee gedronken voor ik weer een taxi terugnam naar het hotel.

En vanavond eet ik volgens mij met de familie hier. Ik kreeg vanmorgen niet echt de keuze, het werd meer medegedeeld. Dus ik ben benieuwd.

1. Margriet:
    11 september 2019