Córdoba en de jaarswisseling

1 januari 2023 - Córdoba, Spanje

Oudjaarsdag. We stonden vroeg op want we hadden de trein naar Córdoba gereserveerd. Met een flinke pas door de stad gelopen op weg naar het station. Daar moesten we via een wat omslachtige manier instappen; kaartje scannen voor het perron, door de metaaldetector, kaartje scannen voor het spoor en dan de trein in. Op zich een comfortabele trein, beetje hetzelfde idee als de thalys of eurostar, maar dan een "gewone" intercity en met een uurtje waren we in Córdoba.

Hier hadden we om half 12 een kaartje gekocht voor de Moskee-Kathedraal, dus eerst nog even een kopje thee en een gebakje als ontbijt.

De Moskee-Kathedraal is eigenlijk precies wat de naam al zegt: een moskee, met in het hart een kathedraal. Een bizarre constructie en een enorme tegenstelling in de versieringen. Het moskee-gedeelte is een grote open ruimte met een enorme hoeveelheid dubbele bogen voorzien van rood-witte banden en marmeren kolommen. Precies in het midden bevindt zich de grote koepel met het altaar en het koor van de kathedraal. Met, natuurlijk, de overdadige versieringen van een grote katholieke kerk. Aan de rand van het gebouw vind je de vele kappelletjes en de schatkamer.

Het was erg druk hier dus we zijn niet al te lang gebleven. Daarnaast hadden we óók kaartjes geboekt voor het laatste tijdslot van de Alcazar de los Reyes Cristianos. Onderweg nog even gestopt voor wat churro's met chocoladesaus en dat was SMULLEN!

De Alcazar heeft een mooie grote tuin met veel waterwerken, waar we een tijdje doorheen hebben gewandeld. "Helaas" is het ook een van de hotspots voor instagramfoto's en was het ook hier erg druk. Maar gelukkig was het weer die dag bijzonder goed en hebben we lekker van het zonnetje kunnen genieten.

Toen we het wel gezien hadden, zijn we terug de Joodse wijk in gelopen om bij een cafétje wat te drinken en een chocoladebroodje te eten. Daarna wilden we ergens heen om vroeg wat zwaarders te gaan eten voordat we de trein terug zouden nemen. Alleen bleek toen dat alles om een uur of 5 dicht ging, in verband met oud en nieuw.

Onverrichte zaken hebben we toen de weg vervolgd naar het station waar gelukkig nog een cafetaria open was waar we een overpiced salade konden eten. De trein terug had vertraging en kwam goed een kwartier later het station binnen rijden. We hadden het toen echt wel gezien en wilden gewoon zo snel mogelijk naar huis.

Dus in Sevilla met flinke pas in een rechte lijn terug naar de airbnb. Onderweg kwamen we nog langs de Setas, de paddestoelen, welke 's avonds altijd verlicht worden. De Setas is een groot, geheel houten, bouwwerk in het midden van de stad. Een sterk staaltje engineering. Dus dat hebben we toch nog even mee kunnen nemen.

Ik had de wekker nog voor even voor 12 gezet om te kijken wat er hier gebeurd. Het is alleszins veel rustiger dan in Nederland. Er is wel vuurwerk (niets kunnen zien van ons balkon overigens), maar hier hebben ze de bommen (nog) niet ontdekt.

1. Winny:
    2 januari 2023
    Lekker, die rust tijdens de jaarwisseling! Wel een verschil met Nederland dus.😏
    Neem dat zonnetje maar mee hierheen, wat heeelijk zal dat zijn!