Andorra

29 mei 2017 - Andorra la Vella, Andorra

Na 2 dagen rijden door het mooie Frankrijk, arriveren we in Andorra,een minuscuul landje midden in de Pyreneeën. Het is meteen al duidelijk dat dit in zijn geheel een ski-resort is en ik begin me af te vragen of er een ongeschreven regel is met betrekking tot de architectuur in dit soort gebieden. We hadden namelijk net zo goed in Oostenrijk kunnen rijden.

We waren nog redelijk vroeg, dus eerst maar eens een rondje door de stad lopen. Het lijkt erop alsof de economische crisis hier weinig effect heeft gehad. Voorlopig nog geen één leeg winkelpand gezien, dit in tegenstelling tot de binnenstad van Dordt. Kledingwinkels, parfurmerieën en tabakszaken zie je in overvloed en dan hebben we het niet over de H&M of de Primark uiteraard.

Het weer hier is prachtig: een lekkere zon en een zacht briesje.

De volgende dag zouden we naar de hoofdstad Andorra la Vella, wat ongeveer een kwartiertje lopen zou zijn vanaf het hotel. Nu hebben we niet echt gemerkt dat we een nieuwe stad ingingen en al helemaal niet toen we er weer uitliepen en op de hoofdweg van ¨onze¨ stad terechtkwamen.

Aangezien we veel sneller klaar waren dan we hadden gedacht, besloten naar een uitkijkpunt te rijden. Een kwartier lang slingeren over een bergweg vol haarspeldbochten en uiteindelijk de mirador gevonden. Er was een kleine wandeling naar het uiterste puntje waar een platform een aardig stukje van de berg uitsteekt. Buiten die beschutting van de berg waaide het trouwens behoorlijk!

We keken uit over het dal en dan valt het mij op dat ik het eigenlijk allemaal niet zo bijzonder mooi vind. En ik schuif de blaam op de gebouwen die er stuk voor stuk hetzelfde uitzien en geclusterd bij elkaar gebouwd zijn. Het hele plaatje heeft weinig karakteristieks. Een mooier uitzicht hebben we vanaf het punt waar we de auto geparkeerd hebben. Met hier en daar een huis midden in de heuvels. Achja, je kunt niet alles hebben.

Vandaag was de laatste dag in Andorra en eigenlijk wilden we naar een natuurpark gaan. Alles is hier maximaal 3 kwartier vandaan, dus dat is goed te doen. Maar met het uitzoeken van de routes, kwamen we erachter dat het vrij lange stukken hiken was en niet zeker of er uberhaupt paden of markeringen zouden zijn. Één van de hikes was met gids, echter begon die om 9 uur 's ochtends en was het ondertussen half 11...

Toen de schoonmaaksters wel erg dicht in de buurt kwamen, besloten om een ander uitkijkpunt te bezoeken. Wederom een paar haarspeldbochten later kwamen we aan bij deze 'mirador'. Ja, het was een mooi plekje, maar je kon niet echt het dal inkijken.

Op de terugweg gestopt in een klein dorpje om te kijken of we ergens wat konden eten. Per toeval ontdekten wij daar een kleine wandelroute wat alle teleurstellingen van de afgelopen 2 uitkijkpunten deed vergeten en wat een licht Sound of Music-gevoel opriep.

Ik kan in ieder geval Andorra van mijn lijstje afstrepen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet van Beek:
    31 mei 2017
    Mooie foto's. Bij het zwevende uitkijkpunt krijg ik achter mijn PC zelfs last van hoogtevrees.
    Veel Plezier!