Azorenreis ten einde

11 augustus 2023 - Ponta Delgada, Portugal

Woensdag was onze reisdag maar we hadden ruim de tijd. We kregen ons ontbijt geserveerd om half 9, pakten de laatste beetjes van de koffer in en toen was het tijd voor "wachtstand". Ik besloot nog een rondje in het centrum te lopen en kwam daar een boekwinkel tegen. Dat is nooit verkeerd! Ik snuffelde wat rond en vroeg toen aan de dame achter de kassa of ze een boek kon aanbevelen. Het liefst over de Azoren of van een schrijver van hier, vertaald in het Engels.

En daar hadden ze een heel tafeltje voor ingericht. Probleem was dat ik enkel met mijn camera de deur uit was gewandeld, en dus portemonnee-loos was. Maar ik beloofde terug te komen. En zo geschiedde. Ik ging terug naar het hotel, we checkten uit en gooiden de bagage achterin de auto en gingen toen terug de stad in.

Eerste stop: de boekwinkel, waar ik een toevoeging voor mijn boekenkast kreeg van Ravi. Daarna zijn we doorgelopen naar een restaurantje om wat te drinken en een vroege lunch te nemen. Ook hier nam "wachtstand" over, dus we besloten vrij vroeg al de auto terug te brengen.

Het was een kwartiertje rijden, we moesten nog tanken (maar dat was gelijk naast het inleverpunt), en binnen een half uur zaten we in de shuttle die ons naar het vliegveld bracht. Veel te vroeg, 3 uur voor onze vlucht, kwamen we aan op het vliegveld. Dus eerst maar weer een bakkie thee. En om de tijd wat te verdoen en spelletje. Opeens had onze vlucht een incheckbalie en direct stond er een gigantische rij. Aangezien we best wat tijd hadden, besloten we nog wat te wachten, maar toen de rij alleen maar langer werd zijn we toch maar aangesloten. Uiteindelijk duurde dat niet eens zo heel lang, klein half uur denk ik.

Na de security werd het gelijk duidelijk dat de Azoren nog niet gemaakt/berekend zijn op grote hoeveelheden toeristen. Tegelijk met onze vlucht van TUI vertrokken er vergelijkbare vluchten naar Lissabon en Toronto en de vertrekhal zat bomvol.

Ondanks dat vertrokken we iets te vroeg en landden we ook nog eens een kwartier voor schema op Schiphol! Helaas duurde het wel érg lang voor onze koffer op de band lag, waardoor we net onze trein misten en een half uur moesten wachten. Al met al waren we alsnog rond middernacht thuis.

De Azoren zijn een prachtige bestemming en ik zou ze iedereen aanraden, zeker als je van wandelen en de natuur houdt. Ieder eiland heeft zijn eigen karakter.

Terceira is een eiland met een wat groter stadje en ook met vrij veel diverse bezienswaardigheden, zoals de grote grot en de zwavelgaten.

Faial is één van de favorieten, vooral door het walvisspotten, maar ook door de wandeling over de kraterrand. Daarnaast is het het eiland met prachtige wegen, omlijst met bloemen en bomen.

Flores, waar je de bloemen zou verwachten, heeft dat een stuk minder. Wel zijn hier veel meer kratermeren en watervallen dan op de andere eilanden.

Corvo is wel echt een hoogtepunt voor mij geweest en ik ben erg blij dat we nog een dagtrip konden regelen zo kort dag. Het is een superklein eiland en het enige wat je er kunt doen is in de krater wandelen, maar voor mij was het de mooiste die we hebben gezien.

Sao Miguel vond ik persoonlijk wat minder, maar dat zal ook door de drukte kunnen komen (en de stress van het rijden). Het is hier een stuk toeristischer en commerciëler, waardoor ook de bezienswaardigheden veel massaler zijn dan op de andere eilanden.

Nu nog eens terug om de andere eilanden aan te doen ;-)

1. Ravi:
    11 augustus 2023
    Het was een erg leuke vakantie samen boo! ♥️
  2. Winny:
    11 augustus 2023
    Het was leuk om je blogs te lezen Fryke. En de foto’s spreken voor zich. Dank je wel voor het mee kunnen reizen!